Valborg mina vänner

Jaha snart går vi in i maj, var tar tiden vägen? Idag har jag varit och jobbat kväll på Dalsbo det var ett tag sedan, alltid bra för kassan att jobba lite...

En gång för länge sedan så hade jag en lista på en sidan på olika sätt att säga till någon att den är korkad. Nu måste jag ha med den igen för det är så roligt.

  1. Den sista hästen har lämnat stallet
  2. Kortet är i bankomaten men det finns inga pengar på kontot
  3. Har inte alla indianer i tältet
  4. Ett riktigt stolpskott
  5. Det är inte riktigt rätt möblerat på övervåningen
  6. Det är fel någonstans, men inte är det i knäna
  7. Han har inte alla drickorna i backen
  8. Alla hönsen är inte hemma
  9. Klockan går inte riktigt runt
  10. Inte alla bestick i lådan
  11. Inte alla mackorna i picknikkorgen
  12. Inte alla cyklar i stället
  13. Han/hon har inte alla lampor i staken
  14. Han är inte den coolaste varan i kyldisken
  15. Inte alla fåglar i boet
  16. Är inte med i matchen
  17. Alla tallrikar är inte på plats i skåpet
  18. Inga större studieskulder
  19. Femöringen skulle nog ha trillat ner
  20. Boken är öppen men sidorna är tomma
  21. Inte alla smörgåsar i påsen
  22. Hissen går inte ända upp
  23. Lyset är tänt men ingen är hemma
  24. Hjulet snurrar men hamstern är död
  25. Inte den vassaste kniven i stället
  26. Snubben dansar, men det är ingen musik på
  27. Motorn är på, men ingen sitter i bilen
  28. Det är inte många chips i den påsen
  29. Där finns inte alla hästar i stallet
  30. Det är inte skottat ända fram
  31. Inte alla paddlar i vattnet
  32. Tomtar på loftet
  33. En skruv sitter lös
  34. Poletten har inte riktigt trillat ner

Hihi det här är min humor... Hoppas ni haft en fin kväll. Själv ska jag snart gå och lägga mig och sussa.
Puss och Kram


Söndags utflykt

Idag packade vi med oss lunch och åkte till Hovs hallar. Det var fint väder och det var härligt att promenera i reservatet.

174798-127174798-126

Vi åt potatissallad med nypotatis, sallad och fetaost. Sedan gottade vi oss i solen...

174798-123

Vi såg en orm fick inte med den på bild bara...
174798-125174798-124

Hoppas ni haft en skön dag. Kram


Christians födelsedag

Idag fick Christian vakna till doften av nybakade scones, mmm gott. Vi åt en riktigt mysig frukost. Christian fick sin present, en bok. Boken handlar om de sista asiatiska lejonen, Mattias Klum och Monika Klum har tagit de fantastiska fotografierna i boken. Kolla in länken  www.klum.se. I dag ska vi packa med oss kaffe och gå en lång promenad. Imorgon ska han få sin andra present, jag tänkte att vi ska åka till Hovs Hallar och jag ska fixa lunch som vi kan ta med oss, härligt.


174798-122

I går bakade mamma tårtan, oj oj farligt god. Det var som en lång biskvi med nöt botten och god chokladkräm, lite grädde och jordgubbar, vissa doppade i vit choklad. Mamma är duktig... Inga kalorier alls jag lovar...

174798-121

Nu ska jag fortsätta att fira Christians dag. Ha det bra. Kram


Det är nice med fredag

Johooo snart kan man fira helg åh så gött det ska bli. Ikväll är det födelsedagsmiddag för min älskling. Hans mamma, pappa och mina föräldrar kommer för att äta fylld fläskfilé, rotfrukter i ugn och tårta... Ska bli trevligt. Hoppas vädret blir lika underbart i helgen, då ska jag passa på att sitta ute och njuta. För vi sitter ju mest inne hela dagarna och knappar på datorn, men snart mycket snart så är det över. Jag tror att det kommer att kännas konstigt för nu jobbar vi så hårt varje dag och sen helt plötsligt kommer det vara över. Jaha vad ska ni göra på valborg då? Själv ska jag jobba kväll. Jag hade planerat att åka ut till Simlångsdalen för att höra dem sjunga in våren men det får bli nästa år =( men man kan inte få allt...


Kram på er.... ♥
 

I dag är det torsdag

Hej

Det var trevligt igår på Harrys men så svårt.  Temat var 70-tal, man kände igen mycket av musiken men från det till att komma på grupp, sångare och exakta årtalet inte lätt. Det var kul att komma ut på något annat lyfta tankarna från uppsats och skola en stund.

Just nu är det  arbeta med uppsatsen, hem laga mat titta lite på tv eller vad jag väljer att göra och sen sängen och förhoppningsvis om jag har tur hinner vi träna en stund också. Det är synd att klaga de funkar ju. Jag och Dora, bryter ihop i skratt minst en gång om dagen. Vi lagar lunch åt varandra, tar med oss kaffe, vi har efter fem år blivit rutinerade studenter som inte lägger onödiga pengar på sånt som kaffe och mat i skolan...

I eftermiddag blir det en sväng ner till stan, jag ska som sagt köpa en present. Tack Kitte för ditt förslag jag ska göra det också. =) Jag har en idé om vad det ska bli men jag vet inte riktigt vad det kostar men det ska nog gå. Ska också passa på att inhandla en bikini jag gick en liten runda igår och tittade, jag tror jag har hittat några jag gillar. Hmm nu ska man bara in i provrummets icke så smickrande ljus, vintervit som man är...

Ha en fin dag... Puss

Onsdag

Idag börjar vi med att träna. Solen skiner och det är redan 17 grader och klockan är bara åtta, det är härligt. Vi ska fortsätta med att skriva ut intervjuerna, det tar tid men det går bra tycker jag. Ikväll ska vi till Harrys för att äta och vara med på musik quisen, hoppas det går bättre än förra gången. Då var det verkligen svårt...

I  helgen fyller älsklingen år, undra om det räcker med att rita en teckning, vad tror ni? Jag vet inte var jag ska lägga alla pengar på.  Jag får den här månaden hela 1500 kr. Christian har sagt att jag inte ska köpa någotn present, men jag ska nog komma på något som inte är allt för dyrt. Nähä nu bär det av till SATS.

Tack för er omtanke vänner.... ♥ Ha en fin dag...

Puss

Erkänna

Hur ska det kunna förklaras? Hur ska jag få andra att förstå? Så gjorde jag det, erkände och det känns som hela min själ fläkts upp likt ett infekterat sår. Varför är det så svårt att erkänna? Kanske är jag för stolt, kanske skäms jag för egentligen har jag det så bra.
Hur ska jag förklara den rädsla och det missnöje som gror och slår rot i mitt inre. Varför är det så svårt att förklara?
Det river och sliter i mig likt en höststorm, men varför?
Hur ska jag våga vara ärlig mot andra när jag knapp vågar tänka tanken ens.
Jag önskar att jag var tuff och hård och inte ömtålig och bräcklig.

Tjejmiddag hos Dora

Igår hade vi lite tjejmiddag hos Dora det var trevligt, vi pratade åt och mös. Tack flickor för den goda maten. Det blev buffe med vegetariska rätter. Idag har jag varit på Väla med mamma, jag hittade faktiskt en klänning på MQ,  jag ska lägga in bilder sen. Ikväll blir det lugnt. Tacos och tv med Christian.

Jag och Dora
174798-105

Maffig efterrätt ( Märks vad jag tycker bäst om, eftersom det inte finns några bilder på den övriga maten *ler*)
174798-104

Kramgoa tjejer
174798-122


Emelie
image106

Ha en skön lördag. Puss

Värt att kolla på

Jag har hittat lite snygga kläder på www.bonaparte.se. Bra funktion där man kan gå in och zooma in plaggen också.  De har även snygga underkläder... Smakprov!

image107image108 Kanske kan vara något till resan....


Jaha

Det går inte alltid så problemfritt som man tänkt sig... Igår skulle vi genomfört två intervjuer till vårt exarbete men det blev inte så. Orsaken var missförstånd, jaha nu har vi svårt att få en ny grupp med elever som är villiga att ställa upp.  Vad ska vi nu ta oss till? Vi har två intervjuer inbokade för nästa vecka men handledaren har sagt att vi borde ha fyra fokusgruppsintervjuer, jag känner stressen komma krypande, men vad ska vi göra? Vi löser det på något sätt vi har inget val. Jag har dessutom två dagar kvar att gör på min VFU men lärarna är ju så stressade att de knappt hinner med sig själv... Ta det lugnt och andas.....

Nu över till något betydligt roligare, ikväll är det torsdagsfika hos fröken Jonsson, trevligt att få träffa tjejerna och tänka på lite annat. Imorgon är det middag hos Dora vi har alla fått i uppgift att laga en rätt till en vegetarisk buffe, mmmm gott. Emelie kom på något som vi glömt att planera för och det är efterrätten. Hur kunde vi glömma det? Det är ju mycket viktigt.  Nu ska jag försöka slappa lite komma ner i varv innan det är dax att börja tvätta.

Kram

Skola

Just nu sitter vi i biblioteket och försöker producera text till examensarbetet, det går ganska bra.  Dora är iväg en snabbis på sin VFU- skola. På bordet har vi högar med böcker. På bordet finns också mobiler, kaffekoppar och anteckningar i en stor röra. Vi håller modet uppe. Igår använde handledaren vår uppsats som ett bra exempel, oj vad stolt man blir då.

Igår var Carro, Linda, Maria och bebis Bella över på fika, trevligt. Efter de begett sig hem så rättade jag det sista på det jag fått in innan påsk. Eleverna har varit duktga tycker jag. Jag pratade också med Christian han har det bra han har fått "värsta" hotellrummet, härligt. Idag ska han hålla sitt föredrag, jag är stolt över honom....

Nähä nu får jag väl ta och läsa lite mer i Utas Carlssons avhandling om konflikter. Jag kanske lär mig något. Ikväll ska jag och Dora äta falafel och dricka vin. Jag ska sova över hos henne så att vi kan börja tidigt imorgon. Vi ska göra våra första intervjuer, hoppas det går bra.

Hoppas ni har en fin dag. Puss och kram

Vilken härlig helg

Vädret har varit underbart i helgen, tänk att vi har hela sommaren framför oss nu.... Igår var vi hos svärmor och svärfar och blev bortskämda, det är alltid lika gott och trevligt. Vi spelade krocket i trädgården med barnen.
Jag och Vilma tog ut en filt på gräset och spelade kulspelet och andra spel. Vilma älskar att spela och hon vinner ofta.

Jag och älsklingen
174798-112

Visst ser det bra ut?

image109
Idag har vi varit med Kristine och Cristofer vid havet. Solat grillat och bara njutit av livet.

 Grillmästarna
image110

Kristine och Cristofer
image111



174798-113

Hoppas ni haft en fin helg.
Kram

Myskväll

Jag och älsklingen ska bara vara hemma ikväll mysa och bara va, härligt.  Jag är trött efter veckan, då är det extra skönt med en kväll i soffan. Imorgon tänkte jag sticka ut på jackt efter en klänning vi får se om jag lyckas annars kanske jag måste ta mig en tripp ner till Väla förutsatt att min patner nr 2 (Dora) hänger med. Gumman det finns mycket skor där. =)

Vi har prata om att ta en tjejkväll den 20 april som jag längtar, så fort solen visar sig så blir jag sugen på dans, skratt och trevliga samtal. Jag känner en viss vemodan inför framtiden, kanske är det naturligt inför den stundande separationen  men vill man så håller man kontakten eller? Vissa människor har försvunnit ur mitt liv utan att jag velat det men ibland bara blir det så. Separationer är svåra och ångestfyllda för mig.

I helgen ska det solas, njutas och mysas.

Sköt om er mina vänner...

Latin Kings/ Olof Palme


Olof Palme höll det här talet 1965 men är ännu aktuellt, sant så sant. Fördomar 2 är med på Latin Kings skiva Mitt Kvarter, det är talet med musik till. Jag tänker använda det i undervisningen.

Tal (Olof Palme):

Demokratin är fast förankrad här i landet
Vi respekterar de grundläggande fri- och rättigheterna
Grumliga rasteorier har aldrig funnit fotfäste
Vi betraktar oss gärna som fördomsfria och toleranta
Men så enkelt är det ändå inte
Fördomen behöver inte förankras i någon vederstygglig teori
Den har ett mycket enklare ursprung
Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet
Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret
Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser
Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla
Okunnighet om andra människors särart
Rädslan för att förlora en position, ett socialt privilegium
En förhandsrätt
En människas hudfärg, ras, språk och födelseort
Har ju ingenting med mänskliga kvalitéer att göra
Att gradera människor med en sådan måttstock
Står i bjärt kontrast till principen om människors lika värde
Men den är skamligt enkel att ta till för den som känner sig underlägsen
På arbetsplatsen, i sällskapslivet, i konkurrensen om flickan eller pojken
Därför ligger fördomen alltid på lur
Även i ett upplyst samhälle
Den kan blossa ut i ett stickord
En obetänksam replik, en nedrighet i det lilla
Kanske menar den som handlar inte så illa
Men för den som träffas kan det rivas upp sår som aldrig läks

Tack för fikan ikväll, sov gott mina vänner.

Puss och Kram

Hejsan

Onsdag redan icke klokt. Jag och Dora kör uppsats varje dag och det går framåt. Idag har varit en riktigt fnissig dag. Det var ett bra tag sedan som jag skrattade så med någon. Kanske är det för att vi blir lite trötta mellan varven och att Sophie skicka gulliga sms där hon skriver Kamelbullar istället för kanelbullar, det blev en källa för fniss. Vi har varit och tränat också i eftermiddag det var skönt men jag känner redan smärta i musklerna vi får se hur det blir imorgon.

Igår kom den, inbjudan till examensdagen jihoo. Den 2 juni gott folk då smäller det. Vänner ni får komma hem till mamma och pappa vid 13 på lördagen och fira med mig, det serveras lunch samt jordgubbstårta ( kan det bli mer skolavslutning än så?) . Jag längtar. För er som är förvirrade så upprepar jag den 2 juni, Sophie är du med nu? Berra 2 juni oavsett vad andra (läs sophie) sagt till dig tidigare. Du vet att jag älskar dig gumman! Jag tycker att det är fint att flera är lika virriga som jag.

Igår jobbade jag på "Helens förskola" det var roligt. Barnen och jag var ute hela eftermiddagen det var mysigt men det är inte alltid så lätt att förstå vad de mista  barnen säger. Tyvärr slutade Helen när jag började men nästa gång jag ska dit och jobba så jobbar Helen också, roligt.

Imorgon blir det plugg (nähä det menar du inte?) fika med Sophie och Frida och hembakade kamelbullar. Ett träningspass ska hinnas med och kvällen bjuder på torsdagsfika, trevligt värre.

Puss och Kram

Måndag fast det känns som söndag

Jag och Dora gjorde ett seriöst försök till att plugga tidigare idag. Det värst är att både jag och Dora har lite svårt med motivationen för tillfället. Det är också lätt till att man jämför sig med andra hur långt de kommit och hur mycket de skrivit och det blir helt enkelt en källa till stress, så det är bäst att lägga av med det. Jag vet att vi kommer att reda ut detta också men det är sååå segt just nu, vi ser liksom slutet och det är nära. I eftermiddag har jag och Crille varit i naturreservatet i Skipås och gått en runda, härligt.



Jaha påsken är snart över och jag har lagt på mig ca fem kilo. Nej det har jag inte men det känns så. Jag har ett ganska komlicerat förhållande till mat och min egen kropp. Jag har noll karaktär men vill samtidigt gå ner i vikt. Jag är noga med vad jag äter på veckorna och försöker röra på mig så mycket jag hinner och kan,  men när det kommer till festliga tillfällen så unnar jag mig (läs frossar jag). Jag tycker livet är orättvist faktiskt, vissa kan mula i sig vad som helst och det syns ingenstans utan möjligtvis på insidan, en annan person som exemplevis jag, tränar och sköter mig för det mesta men tittar jag på onyttigheter så lägger jag på mig. Alltid samlas kilon där man inte vill ha dem, i mitt fall på magen. Veckans I-lands problem: att äta med måtta. Jag tror också att mycket av "problemen" beror på att jag inte accepterar hur jag ser ut utan tror i mitt egna lilla huvud att jag kommer bli lyckligare med lite färre kilon runt magen, men lycka kommer inifrån. Jag kan säga det tusentals gånger det når läpparna men inte hjärtat.


Kram

Påskafton

Hej på er.

Glad Påsk. Hoppas ni har en bra helg. Jag inledde med att jobba natten mellan torsdagen och fredagen igår morse när jag gick och lade mig vid åtta hade jag varit uppe sedan sju dagen innan.  Jag sov inte mer än ca tre timmar så jag var ganska trött igår men idag är det fint igen. Vi var hos mormor Sonja och hälsade på. Mormor och Christian ät påskbakelser och mös. Idag har vi varit nere en sväng på stan Christian har inhandlat sig en snygg vårjacka på MQ. Jag letar efter en fin klänning som jag kan ha på examen men hittade inget speciellt, kom gärna med tips om ni sett något.



Till Delwins förtjusning har jag ställt in ett påskris. Han fullkomligt hänger sig i det. Ganska mysig men inte så bra. Igår natt välte han det så Christian flög upp ur sängen, tur att jag inte var hemma då hade jag väl dött av räddsla.


Ikväll blir det påskfirande hos mor och far skönt  och roligt att bli bjuden på middag. Vi ska äta buffe med några av mina favoriter så som sill, kräftströmming, köttbullar, janssons frestelse med mera. Storebror med familj kommer också, även Dora ska med, riktigt trevligt ska det bli.

Puss och Kram

Igår var det middagsmys

Vi var hemma hos Kitte och Sophie i Ängelholm igår. Det var så trevligt. Sophie hade dukat så fint med ljus, vita linneservetter och färglada chokladägg mmm. Maten var verkligen supergod. Det blev vegan thaimat, gott. gott. Efterrätten var varm fruktsallad med honung och vit choklad oj oj. Vi drack vin, rökte vattenpipa och pratade. Jag tycker så mycket om Kitte och Sophie. De är spontana, givmilda, go och fina vänner.
 
Värdparet

image115

Den supergoda efterrätten

image116


Ägg

image117

Katter i massor

image118

Marley var sugen på att åka bräda

image119

Santos letade framåt kvällen upp sin snutte och trampade, luktade och slickade på den lilla snuttefilten.
image120


Tack mina vänner för en trevlig kväll. Nu blir det examensarbete med Dora (igen). Snart ska vi fira påsk och ta några dagar ledigt, skönt.

Puss och Kram

PM=Pesten

Usch, blää och fy. Varför ska man göra uppgifter som ska lämnas in som är helt meningslösa kan någon förklara det för mig? Vi ska lämna in ett PM med reflektioner över VFU:n. Jaha och vad ska hända sedan.
Läraren: Nja Anna dina reflektioner är inte bra du får IG. Dina tankar duger inte
Anna: Jaha men jag trodde att man bara skulle ordbajsa i tre sidor och uttrycka våra egna tankar.
Ja ni förstår säkert vad jag menar, hur i hela friden ska de kunna bedöma mig på en sådan uppgift?

Japp dagen har varit full med plugg och Doras omsorger. Hon är ju så omtänksam den tösen, pysslar om mig, brygger kaffe, bjuder på frukt och idag var det hon som stod för lunch och så vidare, inte dåligt. I morgon ska vi äta buffe på thaien jag längtar redan. Vi ska fortsätta med... ja ni vet vad. Imorgon ska vi fila lite på metoden.
Inte bryta ihop utan bita ihop.  Det är mitt motto för dagen.

Ha det gott Puss

Måndag (igen)

Tiden går fort. Dora hade kollat och vi har bara åtta veckor kvar nu inte klokt. Vi kämpar med uppsatsen det känns som vi tar oss framåt men det sker med myrsteg. Jag upplever det som jobbigt att vi inte har någon handledare som hjälper oss fram i processen. Hur ska vi kunna ha kunskapen och faktan som krävs för att handleda varandra? Tänk om vi gör massa fel hur ska vi då få reda på det? Vid opponeringen eller? Jaja vi gör vårt bästa.

Jag var och gav blod idag. Jag satt kvar en stund tog några kex och drack jucie allt för att inte svimma *ler*. När jag kom ner till bilen så kändes det liksom vått i armvecket, jag fick av mig kofta och ajaj det hade runnit ut en del blod och färgat det lilla bandaget rött. Jag fick gå upp till tanterna på blodentralen jag blev lite svimmig och de fick hissa upp mig i stolen och sätta på nytt bandage. Inte klokt vad känslig jag kan vara en riktig mes =).

Christian kom hem igår, skönt. Jag har saknat honom så... Jäpp snart börjar det, ER sååå bra. Jaha snart är det dax att införskaffa en bikini jag får ta med mig uppsatspartnern på stan snart. Hon behöver också nytt inför sin resa, vilken tur jag har...

Ha en skön kväll. Kram

En eftermiddag på sagoängen

Jag, Helena, Anton och Stefan fikade vid lekparken idag. Det var väldigt mysigt... Anton är så söt. Helena och Stefan bjöd på fika. Jag tog med mig kaffet. Lekplatsen heter Sagoängen fint namn.

174798-98

image112

image113image114
Kram


Malaysia

Culture 58

Culture 33






Jag vill åka nu.....