Fredag, det gillar jag.

Idag är det fredag (igen) så skönt. Jag tycker om tanken på att vi har två hela dagar ihop. Christian slipper rusa till jobbet och han får tid att morgonmysa med Axel. Ikväll får vi besök av Christian syster med familj. På menyn står Tacos och Falafel efter det blir det Fryst cheesecake. Innan de kommer  ska jag och Axel hinna med en fika på stan med finaste Dora. Vi ska köpa en present också :) Helgen bjuder på lite olika aktiviteter. Vi tänkte titta på innebandy i Trönninge och jag ska på singstar kalas på kvällen. Eventuellt blir det en tripp ner till IKEA på söndag.

Njut av veckans bästa dag. Det ska vi.



Kram Anna

Grattis....

Helen på din dag. Hoppas den varit bra. Vi syns på lördag då ska det firas.





Kram på dig min vän

Babysim

Igår var jag, Axel, Kristine och Alice på babysim. Det var väldigt mysigt. Både Alice och Axel var duktiga och inte det minsta rädda. Efter simmet köpte vi lunch från Kalervos det blev sallad med chilimarinerad fläskfilé gott, gott.  Det var första gången igår som Axel och Alice verkligen såg varandra. De låg på en filt sida vid sida och plötsligt log de mot varandra. När Kristine filmade tog de varandras händer det såg otroligt gulligt ut.

 Idag har vi städat och tvättat. Axel har haft en mindre bra dag, tror att det kanske är en ny utvecklingsfas. Han brukar vanligtvis vakna med ett smile men idag var det inte så. Han har varit extra krävande och inget gör honom nöjd. Alla har vi som sagt mindre bra dagar. Imorgon tar vi nya tag... Kristine och Alice kommer på lunch och promenad.

Ha en skön kväll.

Kram Anna

Söndag

Igår var det fest hemma hos Lidén. Väldigt trevligt. Kitte fyller år idag men vi firade igår. Grattis på dig. Alla var så fina och uppklädda. Axel var lite nervös i början det var ju så mycket folk han inte riktigt kände igen men sedan gick det fint. Han satt i mitt knä och betraktade alla festens deltagare.


Är vi 40-tal? Röda läppar och naglar...


Värdinna och värden eller födelsedagsbarnet











Sophie vi fixar bilder till dig. Tack för en trevlig kväll. Vi fick köra försiktigt hem snön vräkte ner men hem kom vi.

Kram Anna

40-tals party

Ikväll bär det av till Ängelholm. Festens tema är som bekant 40-tal. Axel är nybadad och klädd inför kvällen.



Tyvärr syns inte den lilla flugan men den är där....


Från i onsdags när Ängelholmarna var här...



Kittes hår är lite läskigt.

Kela är mysigt...


Stockholmaren var också här ;-)


Snart ska jag också fixa mig inför kvällen. Vi tar bilder så ni får se imorgon.

Kram Anna


Snö

Det är snö även i Halmstad helt otroligt. Det är inte ofta. I onsdagskväll var det minus tre grader men det regnade sedan snöade det på morgonen. Promenaden igår var förenad med livsfara. Jag ångade på som vanligt tills jag insåg hur halt det var. Jag började gå mer som om jag gjort ner mig, stel som en pinne. Nu är jag ju i riskzonen för att bryta lårbenshalsen eftersom jag strax fyller 30 år. Jag har hört att skelettet i den åldern är mer som knäckebröd. ;-). Idag var det inte riktigt lika illa.






Igår var vi på klädpartyt. Jag fick hets inköpa. Axel var inte på humör han skrek oavbrutet och hans mamma höll på att få nervsammanbrott. Inget att göra mer än packa ner honom i vagnen och gå hem. Fast jag köpte byxorna med kaninen på samt strumpor och en tröja. Lite dyrt men söta kläder. Jag har beslutat mig för att hålla ett sånt party själv ganska mysigt.




Idag ska vi köpa present till Kitte samt något som jag kan ha på mig imorgon på festen. Det ska bli mysigt. Hoppas att Axel också tycker det är mysig med fest. Vill ju inte att gästerna ska behöva "plågas" med bebisskrik hela kvällen. Jag ska prata med honom.


Idag var det morot på menyn. Jag tycker minst mängd hamnar i munnen. 



Hoppas ni får en skön fredag. Vi ska köpa sushi och sen blir jag väl tvungen att titta på På spåret. Allt annat på fredagkvällens tv är s k i t enligt mig. Jag hatar På spåret  (förlåt Emelie, Kristine och alla andra som gillar det) säkert bara för att jag är så kass på alla frågor.

Puss och Kram

Jaaaa

Kristine kom igenom på Ticnet och vi fick biljetter till Madonna. Tyvärr var sittplatserna slut men det gör inget, vi fick biljetter. De är ganska dyra men det är värt det hon kanske inte kommer till Sverige fler gånger.


Vilket väder det var igår. Jag och Kristine gick en promenad sen bjöd hon mig på lunch och fika. Känns lyxigt att bli bjuden och slippa fixa hemma.



Så här god fika blev det. Mmmm


Alice smakar på Axels leksak.....


och Axel lånar Alice babygym.

Ska strax åka iväg till Willys och handla, Axel ska bara äta lite först. Ikväll kommer Sophie, Kitte, Lidén och Dora på kvällsmat. Vi tänkte laga till två olika vegansoppor. Passar bra med soppa i det här kalla vädret.

Hoppas ni får en bra onsdag.
Kram Anna

Madonna del 2



Är det någon som kan hemligheten bakom Ticnet. Jag står bara i kö i all evighet. Idag släpps nämligen nya biljetter till den 8/8. Vi vill så gärna gå.  Håll tummarna. Jag är just nu i kö... ;)

Ha en fin dag i solen.
Kram

Present

Jag har glömt att berätta om den present som Axel fick förra helgen. Av Sophie, Kitte och Dora fick Axel endikt i en vacker ram. Dikten symboliserar att de bidragit med pengar i Axels namn. Pengarna går till att återuppbygga skosystemet i Uganda.
www.erikattenbuds.com




Buds är det engelska ordet för blomsterknoppar, symboliserar den potetnial och utveckling som finns i varje barn. Konceptet är baserat på de behov som finns efter en lång tid av inbördes strider, samt på den övertygelse vi delar kring barn, utbildning och utveckling.

Tusen tack
Kram

Hjälp

Trots alla fina tips från Sophie så har jag ingen lösning till festen på lördag. 40-tals tema, jag och Axel har kollat lite i affärer men inte hittat något. Tänkte att jag skulle köpa något som kan användas senare också.... Vi ska in till stan på fredag för att handla present till Kitte jag får väl kolla lite till då... Snacka om att vara ute i sista stund. Kanske har någon ett tips till fantasilösa Ericson???


Ny vecka, nya planer. Idag är det tvätt som gäller. Vi ska också ta oss en promenad (blir minst en om dagen). Jag fick kläder av Stina igår så dem ska jag kolla på. Imorgon sitter jag klistrad vid datorn igen, nya biljetter till Madonna släpps. Vi ska på lunch hos Kristine och Alice. Onsdag kommer Sophie, Kitte och Dora hit på kvällsmat. Torsdag= klädparty hos Carro sen var det fredag igen. Härligt med planer.


Ha en fin måndag.

Kram Anna

Smakportioner

Fyra månader innebär smakportioner. På menyn idag var det mixad potatis med bröstmjölk. Det blev faktiskt inte så många konstiga miner. Axel accepterade det fast mycket kom ut igen. Reflexen gör att tungan puttar ut det som kommer in. Det är en spännande fas.















Idag ska vi åka med Vilma till stallet och titta när hon rider. Njut av söndagen.
Kram Anna

Kärlek

Idag mina vänner är det kärlek som gäller. Eller för att citera Herr Krantz; Kommersiellt dravel. De vill bara lura oss att köpa saker. Ha ha så är det nog. Jag har firat dagen med att dricka kaffe med Helen och Dora. Axel stannade hemma hos pappa. Skönt att få vara "bara" Anna ett tag. Axel fick present av Helen en Barnkammarbok, nu har han två. De är helt underbara, han fick också hemmagjorda tossor av Helens mamma. Hur söta som helst. När jag kom hem väntade en bukett blommor på mig. Min underbara man hade varit ute och handlat medan jag var i stan.



Jag gillar blommor....


Här har vi honom, på måndag är han fyra månader. Tiden går fort.

Ikväll ska Christian laga Risotto till mig. Vi ska vara här hemma och mysa. Först ska jag och Axel ta en promenad i solen. Vilket väder vi har...

Skickar lite kärlek till er alla. Tänker extra på familjen och vännerna idag.
Puss och Kram

Lyxig kaka

Tänkte dela med mig av ett av mina favorit recept på kaka. Den är lyxig och riktigt god. Hittade den på nätet. Har bakat den ett par gånger. Testa och njut.


Kladdig chokladkaka

100g smör
2 ägg
3 dl socker
4 msk kakao
1 stk vaniljsocker
1/2 tsk salt
50 g mörk choklad (minst 60% kakaohalt)
kokos till formen
cirka 100g Nougat

1. Sätt på ugnen på 175 grader
2. Smöra en form med löstagbar kant och bröa den med kokos
3. Smält smöret i en kastrull
4. Vispa samman ägg och socker
5. Vispa ner mjöl,kakao, vaniljsocker och salt
6. Tillsätt det smälta smöret och vispa väl
7. Krossa chokladen och blanda ner den i smeten
8. Häll all smet i formen och grädda 17-22 minuter beroende på din ugns effekt. När smeten inte längre fastnar på stickan är kakan klar.
9. Ta ut kakan låten den svalan i cirka fem minuter innan du hyvlar på ca 1 mm tjockt lager nogat.
Nogaten smälter och när den stelnat är kakan klar att serveras med glass eller grädde



Här har vi den. Jag lyxade till med jordgubbar.


Kram på er


Tvättdag

Jaha idag är vi hemma och tvättar inte så roligt men men det ska göras det med. Blir ganska mycket tvätt med en bebis i huset. Vi har också hunnit med en timmes promenix i förmiddags. Det känns nästan som vår ute. Fåglarna sjunger och det är ganska milt.

Axel hänger med ner i tvättstugan. Han somnade så gott i selen. Han gillar det, vilket underlättar för mig.




Vi fick inga biljetter till Madonna, jag satt klistrad vid datorn i över en timme men det gick inte vägen. Har en känsla av att det var en och annan som ville ha biljetter.

Igår var vi på information om babysim. Vi ska börja vecka nio. Ska bli otroligt spännande. Vi fick se en film och bebisarna är som värsta vattendjuren. Alice och Axel ska gå i samma grupp. Hoppas nu att de gillar det och inte tycker att vattnet är allt för kallt.







Axel fick ett underbart täcke av sin farmor i lördags. Vilket jobb hon måste haft. Mitt tålamod hade nog tagit slut efter jag stuckit ner nålen första gången.


Delwin fick sin årliga spruta igår. Han är frisk som en nötkärna. Han är nu 40 år, ja om vi räknar kattår vill säga.

Nähä ska snart hämta upp den sista tvätten. Ha nu en fin tisdag.
Kram Anna

Madonna

Hmm det kommer bli sjukt svårt men vi ska försöka få biljetter till Madonnas spelning i Göteborg den 9/8. Hade varit coolt att få se henne live. Imorgon kl 9.00 smäller det. Önska oss lycka till.



Kram

me & i

Vi ska på homeparty med kläder. Var just inne på deras hemsida otroligt gulliga barnkläder. Kläderna är Öko - Tex märkta också, vilket är bra.


De här byxorna blev jag sugen på. Så otroligt söta.


 

Kolla in hemsidan http://www.meandi.se/

Kram

Lördag

 Idag har vi varit inne i stan en sväng. Vi köpte mackor från Skånskan med oss hem. Oj så gott men det bästa var chokladpralinen. Vit choklad med vanilj. Ikväll är det som sagt tjejfest hos Dora som gäller. Känner jag henne rätt har hon lagat till något smaskigt. Det ser jag fram emot. Först ska vi bada Axel, och njuta av att vara hemma med varandra.



Axel och Christian just nu.. De myser i soffan. Så söta mina grabbar.




Axel var lite trött igår. Han mäsrke inte ens när jag klädde på honom inför vår promenad.


Är vi lika? Axel har sin fina namn-napp som han fick av Dora

Hoppas ni har en fin lördag.
Puss och kram

6 Februari

Idag skulle min mormor Sonja fyllt 90 år, tyvärr gick hon bort för drygt ett år sedan. Jag har verkligen många fina minnen av min mormor. Jag spenderade mycket tid som liten i deras hus i Getinge. Jag minns den stora härliga trädgården, den illgröna Kadetten, mormors matlagning, morfars bullriga härliga skratt, morfars sång när han fixade sig i badrummet, mormors skånska, korsordslösning i köket, korvpojkarnas grillade korv. Jag minns också mina och morfars turer till töserna på Konsum. Jag minns hur vi samlades där vid jul, middsommar och andra högtider. En svunnen tid som jag blir helt nostalgisk över. De är saknade av många. Tänker såklart lite extra på dem idag.


Mormors födelsedag 2005


Mormor julen 2006

Hoppas ni får en bra fredag. Vi ska laga mat och bara vara hemma och mysa.

Kram Anna

Torsdag

Idag ska vi träffa Kristine och Alice. Vi tänkte ta en promenad ihop sedan blir det lunch. Problemet är bara att det kommit lite snö, det är svårt att dra vagnen då, men vill man så går det. Axel tar sin första tupplur, han har inte varit vaken mer än en timmen innan det var dags att sova igen.


Axel just nu





Alice och Axel kollar in fiskarna hos Englunds



Axel vill gärna knöla in hela händerna i munnen just nu.


Iklädda pyjamasen båda två.

Ikväll blir det torsdagsfika hemma hos oss. Fast jag har beslutat mig för att laga lite pasta. Ska man bjuda på smörgåsar och olika pålägg blir det så mycket gott över ;). Imorgon är det fredag igen inte klokt vad veckorna rullar på fort. På lördag ska jag och Axel på tjejmiddag hos Dora och Christian ska på invigningsfest i Trönninge. Hmm jag skulle vilja köpa något nytt att ta på mig till Doras kalas men av mammapenningen blir man knappas rik.

Nu har vi bokat in årets sommarsemester. Vi ska hyra ett hus i Bohuslän ihop med min mamma och pappa och med Christians mamma och pappa. Vi hittade ett i lite lantlig miljö men ganska nära kusten. Ska bli otroligt mysigt. Hoppas på hyffsat sommarväder.

http://www.sverigesemester.com/semester/stuga-stugor/boende-1890/Hunnebostrand-Västra%20Sverige-93/erbjudande-0/0-index.html 


Ha en fin torsdag.
Kram Anna



Presenter

Axels fina doppresenter






Värmekanin



Dopsked av Lars Ericson. Titta noga där är ett A: för Axel G för Gustaf och E för Ericson.


Sångpåse




Axel tränar ...


men gav upp....


Han väger nu 6940gram vi var på BVC igår.

Snart ska vi åka och hämta Christian. Jag ska stressa in till stan medan grabbarna väntar i bilen.  Jag har nämligen fyndat på Rea:n och köpt gardiner. Vi ska sy upp dem imorgon problemet var bara att det endast var en längd i paketen så nu måste jag kolla upp om jag kan få tag på en längd till av samma sort. Med min tur är de väl slut. Jag har aldrig varit med om att det endast säljer en längd. Ja ja får skylla mig själv att jag inte kollade mer noga.

Hoppas ni haf en bra tisdag.
Kram Anna

Dop

I lördags var det dags för Axel att döpas. Det blev en mysig cermoni tillsammans med familjen och några av våra vänner. Axel fick så många fina presenter. Vi har redan lyssnat på musik cd:n ett par gånger Axel ler och myser. Efter kyrkan bjöd vi på kaffekalas med hembakt. Mmmm så gott. Jag är ett äkta kakmonster. Bilder från kyrkan kommer samt bilder på paketen.










Alice var alldeles bedårande i sin klänning.


Tack för allt fint som Axel fick och tack för att ni kom.
Puss och kram