Grekisk afton

Ikväll ska vi på fest hos Dora. Temat är Grekland. Vad kan passa bättre en dag som denna? Solen skiner och det är varmt och skönt. Jag ska dricka lite vin idag. Axel och Christian ska med på festen men åker hem när det är dags för lilleman att sova.  Ska bli mycket trevligt.



Jag och Dora i Athen 2005





Jag hittade en klänning idag. Vi ska på bröllop i juli. Skönt att redan veta vad jag ska ha på mig. Annars är det lite typiskt mig att springa runt sista veckan och ha full panik.  Nu är det klappat och klart.
 Värre var det att hitta bikini. Jag börjar tro att det är något fel på mig ;-). Jag passar inte i det utbudet som finns. Får ge det ett försök till. Har varit på Lindex, Stadium, Twilfit och Kapphal men nej inget...  Jag tappar sugen också när inget sitter snyggt. Bikini i sig är inte så roligt att prova heller. Just nu är jag inte direkt brun (det är jag aldrig men lite mer färg) jag har inte varit hos frisören sedan Axel föddes. I ett provrum lägger jag märket till alla fel och brister. Helt plötsligt kan jag betrakta utväxten i håret från en spegel bakom ryggen, inte roligt.  Kanske inte helt märkligt att jag tycker att allt sitter för j***igt.

Ha en skön lördag.
Kram Anna

Boktips

Skumtimmen

Skumtimmen av Johan Theorin

Detta är Theorins debut och jag måste säga att jag gillar det. En spännande deckare som fångade mig från första början. Kanske är det för att det finns lite inslag av övernaturligt i boken. Boken utspelar sig på Öland och författaren beskriver landskapet väl.

En dimmig sensommardag i början av sjuttiotalet försvinner en liten pojke på norra öland utan några som helst spår. I dagar och veckor letar familjen, polisen och frivilliga efter honom.

Mer än tjugo år senare får pojkens morfar en liten pojkes sandal i ett brev utan anvsändare. Julia,  pojkens mor återvänder till sin barndoms Ö för att söka sanningen. Vad hände hennes lille pojk den där dagen när han försvann utan ett spår.

Jag gillar boken. Den var spännande.

Ha en skön kväll.
Kram Anna


Just nu...

Nu har han somnat den lille i familjen. Han har en ny teknik för att slappna av, han vill att mamma eller pappa ska hänga med huvudet över kanten på spjälsängen så att han kan känna med små små händer i ansiktet (läs slita och dra). Lycka är om han får tag på en tuss av mitt hår som han kan dra i. Mitt hår är snart ett minne blott. Christian har rivmärken på näsan och jag har fått några runt munnen. Axel vill känna och upptäcka men oj vad ont det gör. Vi får hoppas att det är en fas. Om jag skulle få för mig att skydda mitt ansikte med handen säger han i från med missnöjt gnäll. "Ta bort handen jag vill känna på ditt ansikte".

Nu har han dragit mig i läppen i cirka tio minuter och för tillfället sover han. Jag satt en stund och betraktade min fina fina son. Andetagen är lugna och nappen guppar i den lilla munnen, undra vad han drömmer om, min finaste unge.



♥ ♥ ♥



Det har varit skönt med fyra dagars ledighet. Vi har myst. I fredags överraskade vi Marie på hennes födelsedag. Hennes man hade ordnat så fint. Just när vi skulle börja leka kom regnet. Alla fick invadera deras hus. Det var så kul att se alla barnen leka. Christian sa att det var som en rosa explosion. (Det var många flickor som lekte där vi satt.)

Hoppas ni har haft en bra helg.

Kram Anna


Framsteg

Axel sitter själv. Han lärde sig igår.













Kram Anna





Fredag

Oj, lilleman kan hålla en hel familj vaken. I natt har varit bättre än igår. Igår natt vaknade han cirka 500 gånger. Okej lite att ta i men det kändes så. I natt vaknade han runt tre och var vaken kanske 40 minuter. Jag försöker vänja han av med att äta på natten har fungerat fint de sista nätterna om man nu räknar bort att han är vaken. BVC säger att han inte behöver det rent energimässigt. Bättre ta det nu så kanske vi slipper värma mat till honom mitt i natta.

Vi har haft en mysig vecka. I måndags träffade vi Cilla och Maja för en promenad. Tyvärr var promenaden en aning hysterisk. Först kom inte Maja till ro och sedan körde Axel igång. Han skrek som en besatt inte så lätt att råda bot på när man är långt från hemmet. Lunchen efter var desto mysigare. I tisdags var vi i badhuset. Efter fick jag chansen att passa Alice en stund när K var på SATS. Åh så mysigt det var, det gick väldigt bra. I onsdags var vi på BVC, Axel väger 8155 gram och är 70 cm hans kurva har stannat av. Lisa sa att han är längre än vad han väger. Han har växt hela två cm igen. På eftermiddagen träffade vi mammor och bebisar från BVC gruppen. Igår var vi i Helenas och Mickes nya hus. Oj så fint. Jag vill också ha hus. De är så duktiga på inredning också, helt i min smak. Norton och Novali hade växt väldigt mycket sedan sist.

Idag blir det ett besök på Vallås. Jag ska träna bodypump i eftermiddag första gången på minst ett år. Oj vilken träningsvärk jag kommer att få. Ska bli gött...

¨
Axel hjälper gärna till i köket...


Äter fint själv.

Ha en fin helg mina vänner. Njut. Livet är här och nu, tänk på det.

Kram

Lugn helg

Vi har haft en ovanligt stillsam helg vilket är ganska skönt ibland. Igår tog vi en promenad i bostadsområdet precis vid havet. Jag förbannade det faktum att vi aldrig kommer kunna ha råd med ett hus där. Vilket läge. Tänk att vakna upp av ljudet av hav och höra måsarnas skri. Tänk att få inta frukost på en skön veranda medan solen speglar sig i havet. Tänk tänk... Vi är rika på annat.

C bakade bröd igår med tranbär och pumpafrön. På kvällen lagade han Coq au vin, recept taget från Morbergs kokbok, väldigt gott. Idag har vi städat lite, behövs det också ibland. Sedan bar det av på promenad igen. Vi gick bort till Café Lugnet där intog vi en fika. Hembakta biskvier och kaffe ur en gammal vacker kopp. Första men absolut inte sista gången vi besöker det Caféet. Mycket mysigt. Efter promenaden har vi varit hemma och bara spenderat tid ihop. Axel har inte sovit så gott de sista nätterna vilket påverkar hela familjen. Jag har två olika teorier kanske växtvärk kanske tänder man kan inte så noga veta med de små. Ny vecka nya projekt för vår del.



Kram Anna

Fredag

Fredag igen, inte fel. Veckorna går fort. Även denna vecka har varit fylld med aktiviteter för mig och Axel. I tisdags var det sista gången på babysimmet men vi ska bada på tisdag också för att ta igen en missad gång. På eftermiddagen i tisdags var Alice och Kristine här. På kvällen var jag på spinning. I onsdags skulle Emma och hennes två tjejer (Carl var i skolan) kommit hit på kaffe men de blev sjuka. Jag tvättade och var ute och gick istället. På kvällen jobbade jag en och en halv timme. Igår var vi hos Sophie i den nya lyan. Idag har jag och Axel varit hos Lindha för att träffa deras senaste tillskott till familjen. Sixten som föddes den 21 april, så otroligt söt. Jag blev helt galen jag har redan glömt bort hur små bebisar är i början. En fulländad liten pojke.


Alice och Axel i tisdags


Det är redan "bråk" om sakerna



 









Axel vet redan hur man lyfter upp kjolen på söta flickor ;-)





Axel och lilla Sixten


Hoppas ni får en trevlig helg.
Kram Anna

Så kom det över mig...

Jag var ute och gick i måndags och då kom det över mig. Så jäkla bra jag har det. Jag känner mig lycklig. Jag har så mycket att vara tacksam för.  Det är lätt att bara ånga på och sträva framåt och glömma bort att livet är här och nu. Det finns saker i livet som skapar lycka som vi inte kan styra helt över så som jobb, ekonomiska förutsättningar och till viss del vår hälsa, men det finns också många saker som vi faktiskt kan styra. Det var som någon klok man/kvinna sa: Ett  ansvar vi har i livet är att skapa vår egen lycka. Är man inte lycklig krävs mod att förändra livet och på så sätt finna lyckan. Jag ser på Axel och mitt hjärta håller på att brista av kärlek, ömhet och lycka. Axel och Christian spelar den största rollen i mitt nuvarande lyckorus.


Kärlek...



 Imorgon ska jag och Dora hälsa på Sophie i hennes nya lya. Vi ska även passa på att åka inom Väla. Ska titta lite på lösningar till Axels blivande rum. Spännande att inreda ett barnrum.






Rolig hade vi. Hoppas det blir lika skoj imorgon.

Kram Anna

Boktips

Där regnbågen slutar

Där regnbågen slutar av Cecelia Ahern

 En roman om kärlek och vänskap. Boken är lite ovanlig då den är skriven genom brevväxling, mail och msn konversationer, alltså ingen vanlig dialog förekommer. Ett mysigt sätt att skriva en bok på.
I boken får vi följa Rosie och Alex, som är bästa vänner sedan de var sju. De delar allt från födelsedagar till fyllor. De skiljs åt genom en flytt. Livet blir inte alltid som man tänkt sig. Alex och Rosie lyckas hålla kontakten och stöttar varandra genom lycka och sorg.

En riktigt välskriven, underhållande bok. Den första jag läst sedan Axel kom in i vårt liv.

Kram Anna

Me&i

Sitter här och väntar på att några kompisar ska komma. Jag ska ha ett Me&i party de säljer supersöta barnkläder. Jag var på ett party hos Carro i vintras och blev sugen. Tyvärr var det många av de jag bjudit som tackade nej av olika anledningar, så vi blir bara fem med mig. Jag är sugen på att se deras nya vårkläder. Om ni har lust kan man se deras kläder här:  http://www.meandi.se/ Christian har åkt till sin syster och han har Axel med sig så jag kan handla i lugn och ro ;-).




Hoppas ni får en trevlig kväll.

Kram Anna

Lördag

De senaste dagarna har varit fyllda med massa mysiga aktiviteter. I tisdags var kompisarna här på middag. I onsdags träffade jag Cilla och Maja. Vi tog en lång promenad, och åt en god lunch i solen. Min man hade förmånen att vara ledig i torsdags. Vi åkte in till stan och fixade lite småsaker. Kvällen spenderade vi hos familjen Englund vi åt mat och tog en promenad in till stan för att titta på bålet.
 Igår njöt vi av solen och på kvällen var jag hos Linda på tjejmiddag. Otroligt trevlig. Första gången jag var iväg flera timmar utan Axel. Vi satt ute hela kvällen trots frusna tår. Det var värt det.


Maja och Axel



Party för C



Linda grilla själv för första gången. Vi kan säga så här, det var lite som dimman i Lützen ;). Köttet blev gott och det är ju det som räknas.


Mmm så mysig. Det svider bara lite i ögonen... Håret luktade som en brasa när jag kom hem...


Kusinen är hemma och hälsar på. Och nej det är ingen rökmaskin utan Linda som grillar...


Axel har fått presenter från Morfar...


Jag har bakat muffins idag.


Axel känner på katten



Ikväll blir det middag hos Tony och Majbritt. Får passa på att träffas alla när Johanna och Daniel också är här. Imorgon ska vi grilla i Trönninge och fira Christian. Fullt upp med massor av mysiga saker.