Torsdag

Slutet av veckan och jag är helt slut. Jag kanske varit oklar, ja jag har fått heltid och började med det i onsdags. Känns bra och läskigt  på samma gång. Jag är trött och lite stressad men det beror på att allt är nytt och att jag behöver få rutin, men det kommer ju, det kan man ju inte förvänta sig efter knappt två veckor. Jag har roligt och det är ju inte fel.

Igår efter jobber gick jag en sväng på stan med Kickan och sedan avslutade vi det hela med en fika med kvällsmat. Jag köpte lite kläder faktiskt mest till jobbet. Mysigt att träffa vännerna. De uppvaktade mig med en Lycka till bok fylld med kloka citat och choklad praliner från Skånskan, som grattis till jobbet. Ikväll har jag baka muffins till de som hjälp mig på jobbet med olika saker kändes som om jag ville visa min uppskattning. Imorgon ska jag gå på ansiktbehandling på Eva salongen känns lyxigt att kunna unna sig det efter så mycket slit i sommar.


Sussa sött.

Kram Anna

Tisdag

Det är tufft att jobba. Visst jag har gjort det hela sommaren men nu är det mer regelbundna tider varje dag 8-16.30men jag klagar inte utan konstaterar mer. Som student kan man planera sin tid själv på ett annat sätt. Nu är det helt plötsligt körigt att gå till tandläkaren och frisören. Fast jag har jobbat 50% igår och idag. Vilka lyxproblem man har...
Snart bär det iväg till Sats för ännu ett träningspass. Sedan ska vi bära tillbaka möblerna till rummet där det numera ligger ett nytt fint golv. Ikväll bjuds det på blomkålssoppa mmm gott. 

Ha det gott.
Kram Anna

Lite på G

De ska lägga nytt golv i ett av rummen i lägenheten, så just nu ser här ut som kom och hjälp mig. Böcker överallt och pärmar, möbler och annat står hit och dit. Anna får ångest det blir för mycket kaos men snart blir det fint golv i vårt lilla rum. Vi ska försöka passa på och göra det lite mysigare. Först ska vi sälja fåtöljen och köpa något lite mindre, vet inte riktigt vad ännu. Känns bra att börja med lite projekt inne nu när hösten närmar sig. Jag funderar på att köpa nya gardiner till vårt vardagsrum och några bya kuddar. Får väl ta med mig mannen och åka ner till IKEA. Korven har fått åka hem till min mamma och pappa det hade aldrig gått att ha honom här han hade hoppat runt på allt. Det känns lite konstigt när han inte är hemma när man kommer hem. Jag är van vid att mötas av en hårboll som knorrar så fort han ser mig.


Från och med onsdag jobbar jag heltid. Det är inte klokt vilken flyt jag haft. Hoppas nu att det håller i sig så att det kan blir lite stabilt i livet. Känns ju inte helt fel att prova sina vingar. Jag hoppas verkligen att de andra jag läst med också får jobb snart, de är mer än värda det.


Nu ska jag ta mig en fika. Vid halv fem ska jag träffa Christian på SATS det är dax för att pass. Det blev dessvärre bara ett träningspass förra veckan. Jag ska verkligen försöka hinna med två i veckan även fast jag jobbar.




♥ Kram Anna

Boktips



Såld  av Natasja T och Vera Efron. Såld är en sann historia om en ung rysk kvinna som faller offer för trafficking. Stundtals är boken väldigt obehaglig, tycker jag. Hon beskriver hur hennes kropp behandlas som en vara. Hon lever i ständig skräck för att bli misshandlad av Marat som är hallick. Natasja hamnar så till sist i Sverige och lever där i en lägenhet dit det kommer upp emot 20 stycken olika män per dag. Den unga kvinna beskriver hur hon måste röka på och ta kokain för att döva sina känslor. En mycket bra och gripande bok.

ÅÅååå

Jaha helg och jag vaknar halv sju så typiskt... När jag får sova är jag inte trött det är märkligt.
Veckan har gått bra, jag har ett roligt och stimulerande jobb. Jag försöker nypa mig i armen. Vilken tur jag haft. I går var jag och sambon ute och firade. Han bjöd mig på Fridolfs, väldigt god mat måste jag säga. Jag åt laxknyten till förrätt, kött till huvudrätt och choklad mousse till efterrätt, kan det bli bättre?

Idag ska vi på kräftskiva hos svärföräldrarna men först ska vi ner på stan och införskaffa lite presenter. C:s pappa och syster har fyllt år. Det ska bli gott med skaldjur och en snaps eller två.



image337
Det här var på kräftskivan för två år sedan.

Hoppas ni får en fin helg. Kram Anna

Tisdag

Lite trött efter dagens arbete men vad kul det är... Hämtade hem min jobb - dator. Jag har blivit vuxen på allvar, känns fint. Jag var och drack kaffe med Helen, Helena och Anton efter jobbet och nu ska jag förbereda mig lite för inför imorgon. Tack för allt  stöd jag får. Känns bra att ni tänker på mig.

Hmm jag och Dora måste skriva ut uppsatsen och lämna in den. Vi har helt missat att ett ex ska lämnas till ELU känns som om man skulle fått den infon innan nu har jag sökt mitt examensbevis det går ju knappas nu när vi inte lämnat in ex- arbetet. Känns lite segt att ta tag i det nu igen men det måste ju göras. Vad säger du Dora? Christian har köpt skrivare så säg du när så fixar vi det lilla sista.

Åh så besviken jag blev skulle hämta mitt paket från HM igår men tydligen är det på villovägar grrrr. Maten kallar...

Ha en skön kväll.

Kram


Måndag

Allt har gått bra idag. Skönt

Ska snart bege mig till SATS det var en halv evighet sedan jag tränade och det är dax att komma igång nu med lite rutiner. Borde ta tag i kosten också har varit mycket slarv i sommar och som vanligt syns det på magen... Veckans I-Lands problem jag har lite må bra kilon på magen, men ni vet det är ju för ens egen skull man håller på.
Idag kom mitt paket från HM jag ska hämta det efter träningen, jag är så nyfiken på hur kläderna passar. Perfekt med lite nya kläder som jag kan ha på jobbet.

image336
Jag var tvungen att ta med den här bilden också...


Hoppas ni haft en skön helg.
Kram från mig...


Film

 Jag och Christian såg Se upp för Dårarna igår. Den var rolig och ganska mysig.  Handlingen kretsar kring två 20- åriga tjejer som på många sätt är lika men de är också väldigt olika. De träffas på intagningen på polishögskolan. Sevärd.

     

Ibland saknas ord

Det finns knappt några ord som kan beskriva den dagen jag upplevde igår. En av mina bästa vänner gifte sig, dagen var magisk och magnifik. Kristine och Cristofer var så vackra och det fullkomligt strålade om dem. Vid ceremonin spelade några ungdomar fiol, cello och gitarr. Sånger som framfördes var Ännu doftar kärlek av Marie Fredriksson och Kärleken förde oss samman av Ulf Lundell. Solisten var såå duktig och jag fick verkligen kämpa för att inte gråta som ett barn. Festen var rolig fylld med känslosamma tal (jag grät mest hela tiden) och fantastisk god mat och senare dansade vi loss. Svårt att välja vilka bilder jag ska lägga in så det blir ganska många.

       

image303
image304
image305

image307image308
image321
image309
image315


                                                    

          

image317

image318

image319image320


image327

image328
image329
image331
image332
image333
image334
image335

Tack Kristine och Cristofer för en underbar dag.

Kram Anna

Läst ut



Jag har just läst Marian Keyes Å andra sidan. En riktig tjejig bok skulle jag vilja säga. Handlingen kretsar kring tre unga kvinnor. Jojo som är litterär agent, Lily som är författare och Gemma som är festfixare på något sätt vävs deras liv ihop. Den är rolig och man mår bra av att läsa den. Mysig alla 608 sidorna. Mer än läsvärd.

Jaha nu ska jag fortsätta och läsa min andra bok som jag håller på med inte fullt så mysig det är en sann berättelse om en flickas öde. Kommer mer när jag läst färdig den.

Kram Anna

Från www.missophie.webblogg.se

Sms- test

Gå in på Inkorgen och tryck uppåt två gånger. Vad står det i det sms:et?

Det ordnar du galant gumman. Du är ju bäst! Behöver du något säg bara till. Puss love you

Tryck därefter uppåt 13 gånger. Vem har skickat det sms:et?
Helen

Vad står det i sms:et under?
Jag får veta nästa vecka... Så nervöst. Hoppas det blir båda uppdragen, då blir jag så glad. Allt hänger på om folku. Får uppdragen. Puss Puss

Vem skickade det sms:et?
Sophie

Vilka sms gör dig gladast?
Alla sms gör mig glad, alltid trevligt när kompisarna tänker på en.

Hur många sms har du i inkorgen?
Inte så många kvar, hade fyllt mer än 95% av inkorgen så jag raderade.

Vad står det i ditt 34:e sms?

Inget, har ju raderat.

Nu när du ändå är där mitt i allt.. tryck neråt 5 gånger. Vad står det?
Vi ringer om varandra...

Vad står det i det 15:e mottagna sms:et?
Jag är så himla glad för din skull och stolt över dig. Så spännande. Stort grattis min fina vän. Puss och kram från oss.

Och i det 3:e?
Ja precis. Ta lång tid på dig för varje litet steg du lär dem. Så glad för din skull, om du bara visste. Puss puss

Vad står det i ditt mest privata sms?
Hemligt

Vilket är det gulligaste sms:et du någonsin fått?
Ett från Christian, så klart

Vad har du för mobil?

Sony Ericsson


Fredag

I morgon smäller det. Jag är nervös nu, man kan nästan tro att det är jag och Christian som ska gifta sig... Mest nervös är jag för vädret och för att jag ska gråta hela tiden (känslig är jag ju så det räcker och blir över.) Vi ska träffas halv tio hos frisören, ska bli härligt att bli ompysslad. De sätter upp håret och sminkar oss. Sedan blir det lunch och fotografering innan det är dax för vigseln, den börjar klockan fyra.... Åh vad det ska bli roligt. Känns som jag skrivit om detta i hur många månader som helst men nu är det här...

image297

Här är jag med morgondagens brudpar

Idag har jag varit på min nya arbetsplats och burit möbler, gnagt nervöst på nagelbanden, klämt mig i ett uppfällbart bord, druckit kaffe och gnagt lite till på naglarna. Nu är jag redo (intalar jag mig) för att ta emot elever på måndag. 28 platser i klassrummet och jag har 38 stycken på listan *ler*, men vet ni det gör inget för allt löser sig. Jag får stöd av en äldre och mer erfaren kollega på måndag. Nu är det bara nya arbetskläder som fattas men jag måste få lön först.

Ha en fin helg. Jag lägger in bilder snarast på bröllopet.
Kram Anna

Glad som en speleman

Jag har fått jobb....  Halvtid och provanställning till att börja med. Nervöst men såå roligt, jag börjar redan på måndag och eleverna börjar då med. Jag slutade på gruppboendet idag och ska förbereda mig så gott det går imorgon för på lördag ska jag bara fokusera på bröllopet. Arbetskompisarna på hemmet där jag jobbar är så söta jag fick en stor bukett blommor och ett presentkort på Cervera, jag blev rörd. Jag har ju varit där i så många år nu.

 
image296


image295

Igår handlade jag saker till mitt nya jobb. Pärm, block och sånt. Det känns konstigt men jag är upprymd. Jag ska klara det här, så är det bara. Nu ska jag sätta mig ner och förbereda lite inför måndag.

Tack Anna för hjälpen det betyder oerhört mycket för mig.

Kram på er alla

Ödet

Är det ödet som bestämmer hur vårt liv formas eller är man en fri individ med egen vilja och egna val? Är det ödet som för oss hit och dit i våra liv? Men om ödet bestämmer allt då skulle jag i princip kunna vara passiv och låta mig föras dit ödet vill. Men jag måste vara aktiv påverka mitt liv det är ju så bräckligt och vad jag vet har vi bara ett. Är det meningen att man ska tänka nu lurar jag ödet fast  det visste ödet redan *ler*. Vad har ödet för mening? Varför blir vissa sjuka? Varför drabbas vissa familjer så hårt av sorg och saknad?
Ödets ironi; Man beslutar sig för att göra något nytt i livet ändrar allt men det blir ändå som förr.

Nu ska jag till jobbet.

Kram

Test

Hur kvinnlig är du? Gör testet här. Jag hittade på en blogg och tyckte det var skoj jag fick 298 poäng. Genomsnittet var visst 188 poäng.

Kram Anna


Om jag hade pengar

image288
Linne 169 kr      

image289                                                                         
Topp  299 kr


image290
Tröja 389 kr             

image291                                                                                   
Tröja 229 Kr
    
image294
Tunika 279 kr



image292
 Jacka 769 kr     

image293                                                                          
Kappa 1469 kr

Allt från
www.laredoute.se . Hade inte varit fel till hösten. Jag vill shoppa nu...

Kram

Fredag

Strax på väg till jobbet, hoppas den här fredagen blir bättre än den förra. Kvällen igår var mysig, vin, god mat och inte minst mysigt sällskap. Vi satt ute på gården och åt, det gäller att passa på när vädret är fint. Igår på dagen var jag på stranden med Kristine det var helt underbart... Idag är vädret tyvärr sämre igen, men det är varmt.

Hoppas ni får en bra helg.

image235

Kram anna

Besviken på allt

Det är ingen risk för lärarbrist i Halmstad. Till vissa tjänster till kommande termin har det varit uppemot ett femtiotal sökande. (Hallandsposten 2007- 08-06)
I Hallandsposten kunde man läsa följande inledning på en artikel som handlar om överskottet på lärare i Halmstad kommun. I slutet av artikeln står det att Sannarpsgymnasiet haft över 60 stycken sökande till en vikarietjänst och att trycket på ansökningar där de söker lärare i teoretiska ämnen är stort. Jag kan inte annat än känna mig lurad, inte för att min utbildning är bortkastad utan för att jag för fem år sedan i stort sett blev lovad ett jobb om jag bara utbildade mig till lärare. Det har länge varit prat om att obehöriga lärare inte längre ska få förekomma men det stannar vid prat. I Hallandsposten stod det för några veckor sedan att LR (Lärarförbundet) skulle stämma Ljud och Bild skolan eftersom de sagt till en obehörig kvinnlig lärare att hon inte skulle komma tillbaka efter sin mamma ledighet. Då kan man ju undra vad de sänder ut för signaler till oss som utbildat oss fem år för att bli lärare.

Jag ställer mig också frågan inom vilket annat yrke kan man arbeta utan utbildning, när utbildningen till yrket egentligen är fem år? Varför säger inte föräldrar och andra ifrån. Jag hade inte velat gå till en läkare som inte är utbildad. Med de här orden vill jag inte säga att alla obehöriga är skit och jag bäst eftersom jag utbildat mig men jag anser att kraven ska skärpas.

Det är inte utan att jag känner mig blåst på konfekten. Efter fem års studier och fulla studielån står jag nu utan jobb inom ett yrke där det utlovades en ljus framtid.

Grrr


Funderingar

Så enkelt livet blir när solen letar sig fram och det känns som sommar på riktigt. De lovar sol imorgon med och jag är ledig, så då får det bli stranden helt enkelt efter vi handlat lite kläder till Becca. På kvällen ska jag hem till Dora för att dricka lite vin och träffa några vänner, ska bli trevligt att träffas. Idag ska vi hitta på mer hemligheter innan det stundande bröllopet. Det är snart dax och det är lite och fixa med, men det är bara roligt.

Hoppas ni haft en bra dag och att ni fått lite sol på nosen.

Kram Anna


Tisdag

Jag har varit ledig i fyra dagar nu, härligt. Vilken tur jag/ vi haft med vädret också. Freja kom i söndags och åkte hem idag. Vi har varit på stranden, grillat, druckit vin och rökt vattenpipan på balkongen härligt. Det har verkligen varit sommar. I morgon ska jag jobba igen hoppas det blir lugnt, var värsta tumultet i fredags, mycket att göra och när jag skulle åka hem (en timme efter jag egentligen slutade) var det någon som tänt eld på en papperskorg där man slänger hundbajs. Jag ringde 112 men de tyckte att jag skulle försöka släcka själv. Sagt och gjort jag åkte och hämtade vatten på jobbet och släckte skiten, allt ska man behöva göra själv *hihi*. Jaha mycket ska man behöva vara med om.


Jag har just klickat hem kläder från HM för strax under 2000 kr hoppas nu att det passar. Man får mycket för pengarna där, man kan inte säga annat.


Snart ska jag slå mig ner i soffan och titta på Gilmore girls en av mina favorit serier som sagt... Resten av veckan är det fullt upp som vanligt. Rebecca fyller 16 år på söndag (oj oj), faster Anna ska åka med in till stan och handla kläder det kan gå hur som helst. Sen är det jobb fredag, lördag och söndag kväll så helgen blir inte så intressant för min del. Eller jo, det kan vara hur intressant som helst på jobbet. Äldre har mycket roligt att berätta helt klart.


Ha det fint. Kram Anna

Möhippa 4/8

I går var det dax för Möhippan. Jag har gått och oroat mig för att man av misstag ska råka säga något till Kristine men hon sa att det kom som en överraskning. Vi hade en väldigt bra dag. Fint väder och mycket mysig stämning. Jag är lite seg idag men det är inte så farligt.



image276
Dagen inleddes med att Kickan fick åka motorcykel med min storebror.

image277



image278

image279
Efter det var det femkamp på slottsmöllan en av grenarna var sumobrottning, grymt roligt. På den undre bilden har jag fått ner Karin och hon kan inte ta sig upp.

image280
Bruden
image281

Efter femkampen fick Kristine sjunga in en sång i en hemmastudio

image282

Lunch. Helens snälla föräldrar ställde upp med pastasallad. Det avnjöts i parken utanför slottet. Efter lunchen var vi på relax på Scandic Hotell

image284
På Vallås, ännu mer snälla föräldrar, vi fick låna Hannas föräldrars hus på kvällen, guld värt. Kristine i vitt.

image287
Tärnan och bruden


Tack alla tjejer för en magisk dag och kväll det var verkligen roligt.

Kram Anna

Kanske

En önskan, en dröm, kanske blir det verklighet.... Upprymdhet, nervositet, en önskan som just nu överskuggar det mesta.

// Anna


Fredag

Ja just nu så händer det inte så mycket i livet, jobbar, jobbar och sover. Jag är för trött för att träna, det är jobbigt. Tog mig dit tre gånger förra veckan men denna har det känts mer tungt. Jag fick en inbjudan till en fest igår. Temat och idén för festen var toppen. Vi ska ta med oss saker vi är trötta på eller köpt som vi knappt använt även halsband och handväskor och helt enkelt byta med varandra. Det tycker jag låter som en riktigt skön kväll.

Igår städade jag lägenheten efter jobbet åh så skönt det är efter. På kvällen trotsade vi vädret och åkte ut till Laxvik för att grilla men det var lite väl kallt vid havet. Vi fick äta grillat vilket inte hänt för ofta den här sommaren. De säger att sommaren är påväg men jag tror det när jag ser det.

Höstens klädkataloger är här. Jag har snart läst sönder HM:s. Idag ska jag skicka efter Ellos och La Redoute sen har jag att göra i veckor framöver (Titta i dem sådär 1000 gånger).

Ha det gott. Kram Anna

 

 


Dagens dröm




Jag vill ha en ny bebis i huset... Tänk en Delwin 2. Visst är det en härlig ras birman, så vackra. De här kattungarna är såå söta
Bilderna från www.birma.se Vi får se hur det blir.

Kram

1 augusti

När Kristine och Cristofer berättade att de skulle gifta sig den 18 augusti så tänkte jag: det är ju lång tid tills dess det är lugnt , men snart är vi där. Känns nästan lite overkligt men väldigt spännande. Det blir en händelserik månad. Nu ska jag bara jobba tre veckor till sen vet jag inte hur det blir, inget jobb i sikte, inga jobb att söka i sikte.. Vi får helt enkelt ta en dag i taget.

Nu är vi inne i kräftskivans månad, det är härligt, jag älskar kräftskivor. Vi har redan blivit bjudna på en. Vi brukar fixa en jag och Christian men det ser ut som om det får bli i början av september.

image274


Idag ska jag ta en power walk (eftersom jag inte orkade gå upp och träna innan i morse), och i eftermiddag ska jag träffa Dora och Sophie ( om ni Sophies kisse mår bättre). Det är på tiden att vi träffas det var en hel evighet sedan.

Ha en fin dag. Kram Anna