Måndag

Hej mina vänner.

Oh nu närmar sig semestern med stormsteg. Vilken tur för mig... Jag känner att det verkligen behövs. Jag har inte haft fyra veckors semester, någonsin. Jag har alltid arbetat på sommaren så det ska bli så härligt. Jag känner att även eleverna behöver lite paus nu. Nu planerar jag och Dora för fotboll på torsdag och avslutningsfest på fredag med lite gott att äta på.

I fredags åkte jag och Christian till Vadstena med Christians jobb. Kul att besöka klostret och höra om Heliga Birgitta och munkar och nunnor. Mycket god mat och dryck för de som vill ha det. Vilken genuint mysig stad Vadstena är. Får ni chansen är den värd ett besök. Många små mysiga affärer som sålde second hand, tyvärr hade vi inte tid för shopping.

Igår åkte jag och kärleken på utflykt. Vi tog med oss kaffe, smörgås och kaka. Vi bara njöt av att vara lediga. Kan det bli bättre? I veckan kände Christian en spark utifrån för första gången en häftig känsla. En kväll kunde vi se hur bebisen bökade omkring eftersom magen rörde sig, helt otroligt.


Fikan igår


Jag plockade blåbär som vi sedan åt i Trönninge (glass till förstås) med C:s mamma och pappa


Magen v 20, jag vet att jag är stor ;)

Ha det gott.
Puss

När livet stannar


Vilken bok. Jag beundrar verkligen Malin Sävestam som skrivit boken När livet stannar. Hon förlorar två barn, sin man, sin bästa väninna samt två ur vänninans familj, i tsunamin den 26 december 2004. I boken får man som läsare följa själva katastrofen samt Malins år efter.
Sorgen är så stark, så överväldigande och så självutplånande. Malin och Axel överlevde. Axel är Malins 15 åriga son. Under ett år deltar Axel och Malin på sex begravningar och minnesstunder, helt omänskligt som Malin själv beskriver det. Tänk vad stark en person kan vara och tänk vad vänner, familj och en präst kan vara viktiga i sorgearbetet. Malin har måste jag säga ett helt otroligt kontaktnät som inte viker en tum från hennes sida trots att Malin ibland är vass och rent av otrevlig, vilket inte är alls konstigt. Jag fastnade speciellt för ett stycke i boken:

Knapt tre månader har gått och min 15-äring har gått igenom mer än vad de flesta män gör under en hel livstid. Kan inte hantera han smärta, tårar och sorg även om jag försöker: Jag är ingen bra tillförlitlig flotte att hålla i. Orkar inte inte se vilka konsekvenser det kommer att få, kan inte stötta honom så som jag önskar. Har själv inga fötter och ben att stå på. Känner mig dränerad på all kraft. Om jag inte kan fortsätta leva- så kan jag inte lämna honom ensam (Sävestam 2007)

Jag tycker att en sådan här bok påminner en om att ta vara på livet, det är här och nu och inte sen. Malin skriver också vid ett tillfälle att hon är trött på att höra folk gnälla om saker de kan förändra. Varför inte bara ta steget och förändra det man inte är nöjd med. Vad vi vet lever vi bara en endast gång.




Kram Anna

Midsommar

Det blir inte som vanligt utan snapsen. Men men jag offrar den i år, kanske jag kan ta något nästa år. Inte hela världen jag ska äta både sill och jordgubbar så det går ingen nöd på mig. Vi ska fira hemma hos storebror ska bli mysigt.

Förra årets midsommar firade vi på Tioman Island, gick ingen nöd på oss då heller ;)

Besök på puben





Midsommar 2005 i Kristines stuga. En helt perfekt midsommar med lekar, fint väder, mat och snaps.

Glad midsommar från oss

Måndag

Morgonen inleddes med illamående och svettningar, mindre trevlig. Gick dock över och jag körde lektion som vanligt. Konstigt det där med kroppen. Helgen har varit kort som vanligt. Jag och Dora grät blod här i lördags. Både Sverige och Grekland förlorad sina matcher. Nej då så farligt var det inte men vi satt här och skrek..

Igår tog jag mig en promenad ut till Eurostop gick 8,7 kilometer inte dåligt va? Köpte ett par jeans (mamma) på HM som går upp över hela magen. Jag har tappat tålamodet med gummiband i knappen, så nu blev det riktiga grejer. Känner mig som en koloss. Hittade även en klänning i lördags på Vila. Så Sophie du behöver inte vara orolig jag kommer inte naken till Ängelholm.

Nu ska jag lägga mig och fortsätta läsa När livet stannar. Vilken bok, jag gråter floder men den är oerhört välskriven. Jag ska skriva ett stycket ur boken någon dag.

image522

Sov gott.

Lördag

Idag står det lite av varje på schemat. Jag ska fixa håret, beställa papper till bröllopet och se om jag hittar några kläder till festen.  Igår hade vi en trevlig kväll med Englunds. På deras bröllop fick vi i uppdrag att bjuda dem på räkfrossa i juni så det gjorde vi igår.


Bordet är dukat med lite av varje




Den här kladdkakan är helt underbar, choklad i smeten och nogat på toppen serveras med grädde eller glass mmmm.

Ikväll ska jag och Dora titta på fotboll och äta mat ihop. Hoppas sverige klarar sig emot Spanien. Sen måste jag ju hjälpa Dora att heja på Grekland.

Hoppas ni får en trevlig helg.
Kram Anna

Hej

Det var ett tag sedan. Vi har haft en skön helg med sol, bad och kalas. I lördags var jag på två kalas. Viktor fyllde 10 år och Jacob tog sin examen. Härligt att äta och fika på två ställen :). Igår var vi hemma hos storebror och tittade på Sverige- Grekland. Var tvungen att reta Dora lite idag på jobbet, även eleverna var på henne ganska hårt.
 
Magen växer och frodas. Jag mår fint men känner mig trött i kroppen ibland men kanske inte så konstigt. Jag ska på kalas den 27/6 och behöver något snyggt att ta på mig. Jag kan bara konstatera att snygga mammakläder finns det inte gott om i denna lilla staden. Tur att modet ser ut som det gör. Tänkte ta en repa på stan i helgen. En snygg klänning och ett par leggings hade passat fint. Får se oom jag kan hitta något.

Jag fick ett paket från Adlibris igår jag beställde lite inför semestern: När livet stannar av: Malin Sävestam boken handlar om en kvinna som förlora familj och nära vänner i flodvågskatastrofen i Thailand, Odjuret av Roslund och Hellström, Brunst- kalendern av Emma Hamberg, Hanterinden av de odöda av John Ajvide Lindqvist och Boven i mitt drama kallas kärlek av Unni Drougge. Nu har jag lite att göra, härligt...




Hoppas ni har det fint. Kram från mig och pyret. 

Sommar

Halmstad är fint nu, måste jag säga om jag får skryta om min egen stad. Ikväll har jag, Christian och Dora fikat nere vid havet. Jag och Dora badade men det var inte varmt det vill jag lova. Härligt att vara ute lite efter jobbet eftersom vi bara är inne hela tiden. En dag kvar att jobba sedan är det ledigt igen. Det blir stranden på fredag i alla fall mmm ska bli gott.

Det vackraste som sker

Men lägg märket till det vackraste som sker ibland oss.
När ett ansikte långsamt framkallas inför ett annat i ett möte.
Ur ett mörker väcker man den sovande, medan hon klär sig och gör sina ord,
väntar när det blir en blomma och till sist en människa.
Hon slår ut och det är då.
Nu ser vi oss, nu är vi färdiga att mötas.
Av Tomas Tiaholm

Denna vackra dikt fick jag av Sophie, Kitte och Dora

image522
Bilden är tagen i trädgården i Trönninge

Ha en skön kväll.

Kram Anna och pyret

En bra dag

En helt underbar dag. Har svårt att komma till ro nu här på kvällen. Sitter här och känner mig extra lycklig.  För er som inte vet så väntar jag och mannen barn och idag har vi varit på ultraljud, så väldigt häftigt. Stora krokodiltårar rullade ner för kinderna. Det finns ett litet liv där inne, ett litet gryn. I november ska det ske. Jag kommer vara go och rund till bröllopet men vad gör det?









Chrsitian tog bilden i lördags och tycker att den är väldigt bra själv är jag inte övertygad.

image520

Magen tittar fram :)

Nu ska jag hoppa i säng. Sköt om er.

Kram Anna