Tidigt, tidigare, tidigast

Oh min lilla lilla pojke han vaknar så tidigt. Idag vaknade han redan 04.10 Christian gick upp och fick sitta nästan 50 minuter för att lilleman skulle somna om. Sedan vaknade han igen halv sex jihoo. Bara till att ta upp honom. Vi satt ute på soffan och han slumrade till en stund. Skönt. Jag tror verkligen att han har ont i munnen nu. Tanden syns och klart att det gör ont när den spricker igenom tandköttet. Han har sovit ganska kasst en längre tid nu men hjälps man åt fungerar det fint. 

Idag har vi julbakat. Det blev mandelmusslor, pepparkakor, pepparkaksmuffins och pollymuffins, de sistnämnda är Leilas recept, mumma. Nu är jag redo för glöggmyset på söndag och även om det kommer fikagäster. 

Imorgon ska jag och Karin pyssla lite. Ska bli en heldag med lunch och annat mys. Karin ska få lite kakor, hon måste ju äta för två ;-). 

Nä nu ska jag mysa lite i soffan med mannen innan det är dags för sängen. Trött, tröttare, tröttast.

Puss och kram

Sugen på jul

På söndag är det dags för vår glöggfika. Jag skulle helst vilja ställa fram ljusstakarna, hänga upp stjärnor och gardiner nu men jag får hålla emot. Det är ju inte dags ännu men till helgen....







Glöggmyset 08


Jag tycker vi behöver lite ljus som lyser upp i detta gråa.

Kram


Måndag igen

Så var det måndag igen märkligt. Veckan har varit bra. Vi har som vanligt fullt upp. Massor av roliga och givande aktiviteter. (För er som undrar så var fisken god.)

Igår tog Axel sina första steg. Först gick han lite mellan mig och Christian, sedan vågade han sig på några steg från fåtöljen. Han är fortfarande väldigt försiktig men jag ser att han vil.l Han har försökt flera gånger idag också. Tänk att vår lilleman kanske snart går... Konstigt.

Nu vilar sig Axel han har varit på barnpassningen och jag har tränat. När han vaknar tänkte jag att vi skulle åka en runda. Jag är på jakt efter nya julstjärnor till fönstret. Röda ska det vara undra om man kan hitta det här ute på flygstaden.

Veckan som kommer bjuder på Öppna Förskolan, julpyssel, julbak, besök hos Sophie och glöggfika samt lite till.

Hoppas ni får en fin måndag.

Kram  ♥

Mat

På sista tiden har det varit lite dåligt med planeringen av våra middagar. Tänkte åka och handla hem lite idag. Min tanke är att göra storkok med soppa och kanske köttbullar. Jag har lite svårt att hitta nya, enkla och nyttiga recept, blir gärna att vi kör det gamla vanliga. Vi försöker även att inte äta för mycket snabba kolhydrater vilket medför en viss begränsning. Jag tar gärna emot tips.

Idag tänkte jag testa följande.



Ansjovisfisk

  Ansjovisfisk

Ingredienser

4 port

600 g fiskfilé, t ex sej
3/4 tsk salt
1 liten burk ansjovisfiléer, ca 50 g
smör
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1/2 dl hackad gräslök

Gör så här

Dela fisken i 4 portionsbitar. Salta lätt. Hacka ansjovisen. Hetta upp smöret i en stor stekpanna. Lägg ner fisken och vänd den i smöret. Häll på grädden och ansjovisspadet. Lägg i ansjovis och gräslök. Låt fisken sjuda i såsen på svag värme i 6-7 min. Servera med pressad potatis. (Koka potatisen i bitar så går det snabbare.) Tips: Man kan också välja strimlad purjolök eller hackad rödlök i såsen om man inte har gräslök. Till lökkänsliga barn hoppar man över löken helt.
Källa: www.arla.se


Tänkte att man kanske kan byta ut grädden mot mjölk och servera med Qinoa istället. Jag återkommer med resultatet.

Nu vaknade Axel bäst att plocka upp honom. Sedan bär det av till Willys lika bra att passa på när lusten finns där.

Kram på er i måndagsmörkret.




Söndag

Nytagna bilder....



Sitta i gåvagnen är roligast just nu...





Barnen myser med Kristine


I torsdags


Helgen går så fort. Vi var på middag i Trönninge igår. Idag lånade storebror med familj Axel. Jag, Christian, Soffe, Abbe och Helen var på Roberts och drack kaffe. Nice att få sitta ner i lugn och ro. Var ett tag sedan vi träffades så det var extra kul. Nu sover Axel och vi bara slappar. Skön söndag.

Kram


Regina Spektor

Laughing With

No one laughs at God in a hospital
No one laughs at God in a war
No one’s laughing at God
When they’re starving or freezing or so very poor

No one laughs at God
When the doctor calls after some routine tests
No one’s laughing at God
When it’s gotten real late
And their kid’s not back from the party yet

No one laughs at God
When their airplane start to uncontrollably shake
No one’s laughing at God
When they see the one they love, hand in hand with someone else
And they hope that they’re mistaken

No one laughs at God
When the cops knock on their door
And they say we got some bad news, sir
No one’s laughing at God
When there’s a famine or fire or flood

*Chorus*
But God can be funny
At a cocktail party when listening to a good God-themed joke, or
Or when the crazies say He hates us
And they get so red in the head you think they’re ‘bout to choke
God can be funny,
When told he’ll give you money if you just pray the right way
And when presented like a genie who does magic like Houdini
Or grants wishes like Jiminy Cricket and Santa Claus
God can be so hilarious
Ha ha
Ha ha

No one laughs at God in a hospital
No one laughs at God in a war
No one’s laughing at God
When they’ve lost all they’ve got
And they don’t know what for

No one laughs at God on the day they realize
That the last sight they’ll ever see is a pair of hateful eyes
No one’s laughing at God when they’re saying their goodbyes
But God can be funny
At a cocktail party when listening to a good God-themed joke, or
Or when the crazies say He hates us
And they get so red in the head you think they’re ‘bout to choke
God can be funny,
When told he’ll give you money if you just pray the right way
And when presented like a genie who does magic like Houdini
Or grants wishes like Jiminy Cricket and Santa Claus
God can be so hilarious

No one laughs at God in a hospital
No one laughs at God in a war
No one laughs at God in a hospital
No one laughs at God in a war
No one laughing at God in hospital
No one’s laughing at God in a war
No one’s laughing at God when they’re starving or freezing or so very
poor

No one’s laughing at God
No one’s laughing at God
No one’s laughing at God
We’re all laughing with God



Vilken text...


Ha en bra onsdag.

Kram


Morbror

Igår fyllde min morbror Tony 60 år. Snart bär det iväg till Thailand för dem där ska han bli firad ordentligt. Oh de kommer få det så härligt. Grattis en dag i efterskott.



Fotot är taget förra året på Tonys födelsedag.


Kram Anna


Birro

Svarta vykort

Jag har läst min första bok av Marcus Birro, Svarta Vykort. Birro är en mästare med språket. Det var en fröjd att läsa men så svår. Boken handlar om sorgen när man förlorar ett barn. Han skriver naket och utlämnande om han och hans flickväns två missfall. Jag lider verkligen med dem. De hjärtlösa personer som paret möter inom sjukvården borde inte jobba med människor alls.




En betydligt mer lättsam bok som jag läser nu är Brev till Samhället av Eric Ericson (boktips från Soffe). Ericson skriver brev till olika myndigheter och företag. Ideérna han har är helt galna. Boken innehåller även alla svar han fått. Otroligt underhållande.

Brev till samhället



Det är mysigt att läsa i höstrusket.

Ha det gott.

Kram Anna


Åkpåse

Det är dags för att ny investering till Axel, vi behöver en åkpåse till sittvagnen. Känns som det blir lite mer ombonat och mindre kallt med en åkpåse. Som vanligt så är det en djungel och varierande prisklasser. Någon som har tips på en bra påse? Skulle träffat Helena och hennes små busar idag men då Axel är snorig fick vi ställa in. Jag tar en promenad in till stan så kan jag titta vidare på åkpåsar.

White Circle

 

Stroller Bag Black Velvet

Stroller Bag Retro Revolution 
Smakprov, dessa har jag hittat på
www.babyshop.se (fick tips). Som sagt det finns en uppsjö.


Ikväll ska vi tjejer ut. Bio och middag. Kristine fick det av oss i present när hon fyllde år nu är det dags. Ska bli mysigt med lite vardagslyx.

Ha en fin dag.

Puss och kram


?





Vad väntar bakom hörnet? Vart leder vägen?





Kram på er i höstmörkret....




Ont i armen...

Jag vaccinerade mig mot "svinis" (stulet från Schulman) idag. Det gjorde inte ont alls, men nu har jag lite ont i armen och känner mig lite febrig. Skönt att ha gjort det faktiskt, jag tänker främst på lilleman, vill ju inte smitta honom eller bli väldigt sjuk själv. 

Jag har lämnat Axel på Sats barnpassning tre gånger nu. Det funkar väldigt bra. Alice har också varit där så de leker fint ihop. Känns bra att kunna träna på förmiddagen och inte tvingas stressa iväg sent på kvällen. Just nu är prinsen lite snorig får se om vi kan bada imorgon. 




Nähä nu ska jag krypa upp i soffan med en kopp te och bara vara.


Kram