En bra bok

Sarahs nyckel

Sarahs Nyckel av Tatiana de Rosnay

Ena delen av boken utspelar sig i Paris 1942 och den andra delen utspelar sig i Paris 2002. Författaren väver skickligt ihop de två olika berättelserna.  Året är 1942 och tioåriga Sarah gömmer sin fyraåriga bror strax innan polisen kommer för att arrestera alla judiska familjer. Hon låser dörren till garderoben i tron att hon ska komma tillbaka om ett par timmar. År 2002, Julia är journalist och ska skriva en artikel om Vel´d´Hiv (dagen då de judiska familjerna arresterades) hon finner Sarahs familjehistoria och märker snart att det finns beröringspunkter  mellan deras liv.

En bok om det kollektiva vansinne som drabbade folk i nazismens fotspår. Jag har så svårt att förstå vad det är som kan göra människor så grymma. En sorglig historia men väldigt bra.

Kram


Robinson

Kanske jag och Christian varit ensamma om att följa Robinson. Jag tycker att tv4 lyckats riktigt bra. (jag vet att det blivit en flopp) Tyvärr är det ju ofta så att den som är bäst på det social spelet vinner. Detta året var det lite annorlunda det faktiskt en riktig överlevare som vann enligt min mening. Jag är glad att den falske Jimmy inte tog hem vinsten. Känns som han inte gjort bra ifrån sig på de olika tävlingarna förutom när han tog hem sin finalplats. Han har spelat ett falskt spel men tyvärr är det tillåtet och ska jag vara helt ärlig gör det allt lite roligare. Hmm undra vad vi nu ska slappa till på lördagarna. I vilket fall tyckte jag Sanna var grym också, men Hasse var the best.




Idag har vi varit i Helsingborg. Sophie och Albin bjöd på god lunch. Vi har bara myst. Vi gick ner en sväng på stan när Axel skulle sova. Resultatet blev spontan shopping på Gina Totti (som min storebror sa en gång till sin tonårs dotter). Jag fick med mig två fina toppar hem. Härligt. Ikväll har vi bara ätit och som sagt kollat på finalen. Nu är det snart dags att krypa ner och hoppas på en bra natt.




Ha det gott
Kram


Katten och prinsen


Axel älskar Delwin. Delwin älskar inte Axel.





Ibland slutar det med att korven blir riktigt sur och ger Axel en lusing.


Kram


Tisdag

Lördagen var rolig men oj vad jag mådde dåligt i söndags. När ska jag lära mig, kan man undra. Ska ta många vita veckor nu. Vi startade kvällen i Helsingborg hemma hos finaste Sophie efter god mat och dryck samt fina samtal körde Helen oss till Halmstad. Vi gick till Bond där blev det mycket dans. En rolig kväll i goda vänners sällskap.

Starten på kvällen



Maten lagas, men vad gör Sophie?


Gänget




Sophies fina mamma tittade förbi. Härligt att träffas.

 
I bilen.


Tack för en trevlig kväll.

Kram Anna


Lördag

Ikväll blir det mys i det Sophianska i H-borg. Jag planerar att förlänga livet med många goa skratt...

Här får ni några favoriter i repris














Det kommer bli en trevlig kväll.

Kram


Torsdag

Idag var det dags för babysim igen. Axel älskar det men idag var han helt själv, alla barn i hans grupp var sjuka. Axel gillade det inte helt. Han hängde mest om min hals och ville inte göra några speciella övningar. Kanske är han lite nedsatt av vaccinet, han fick spruta nr två igår. 

I morgon blir det en sväng till öppna förskolan och sedan ska vi träffa Karin. Ännu en bra dag som alla andra dagar med Axel. Han är helt underbar. "Pratar på" och ropar efter pappa cirka två hundra gånger om dagen. Han pekar också på alla möjliga flickor, pojkar, unga och gamla och säger med hög bestämd röst PAPPA. Ganska mysigt faktiskt.

Jag ser fram emot helgen som bjuder på tjejfest i Helsingborg. Vin, mat och massa mys.



Kram Anna

  


Tisdag



Bilden är lite suddig men man kan se de härliga färgerna.

Tisdag idag och vi har inga speciella planer. Jag tror vi ska ta en mysdag hemma. Jag ska passa på att ta en promenad när Axel ska sova. Jag har börjat mitt nya liv, igen. Ska försöka träna två gånger i veckan, promenera och sköta maten lite bättre. Det är lätt att vikten mest klättrar uppåt.

Hoppas ni får en fin tisdag.
Lev idag

Kram Anna 


Snö

Vi har varit ute och åkt mycket pulka under julledigheten, härligt.


Vi är ute och känner på den första snön.

 

 

 

Ha en skön söndag.

Kram Anna

 




Det blev av...

Efter att våra gäster gått på nyår vaknade Axel. Han sov uruselt hela natten (vi sov nog inte mer än 1-2 timmar den natten). På morgonen kunde vi konstatera att han hade feber. Febern höll i sig och på söndagen visste vi inte om vi skulle komma iväg på vår efterlängtade SPA-dag. Natten till måndag var prinsen brännhet. Han grät förtvilvat och var vaken mellan ett och halv fyra. Slutligen klädde vi av honom till bara blöjan och vi lade oss på soffan där vi slutligen somnade. Jag ringde BVC på morgonen som rådde oss att avvakta. Han hade ingen feber på morgonen och efter lite övervägande så beslutade vi oss för att åka till Tylösand. Axel skulle vara hos farmor och farfar och vi hade inte långt dit om vi skulle behöva fara hem.

Turen var på vår sida och Axel mådde fint hela måndagen. Skönt. Jag blir lite hönsig och orolig. Febern var inte så hög och han hade inga övriga symtom.

Vilken dag vi hade. Bad, avslappning, god lunch och underbara behandlingar. Verkligen härligt att få ladda batterierna lite. Vilken lyx. Det kommer vi göra om, snart hoppas jag.




Kram


Läst ut

Den jag ville ha


Den jag ville ha av Sheila O´flanagan.
En härligt lättläst bok. Den handlar om två vänninorna Darcey och Nieve som alltid fanns där för varandra tills Nieve faller för Darceys pojkvän. Romanen har alla bra element kärlek, svek och vänskap. Mmm en bra och mysig bok.


Ha det bra i vintervädret.
Kram Anna


Just nu....

bakar jag Leilas white chocolate chip ginger cookies hoppas de bli lika goda som det låter... Jaha det där med att börja ett nytt liv efter nyår går sådär ;-)


Ingredienser grundrecept:
120 120 g mjukt smör
1 1 dl råsocker
1 1 st ekologiskt ägg
1.5 1.5 dl vetemjöl
0.5 0.5 dl havregryn
0.5 0.5 tsk bakpulver
0.25 0.25 tsk salt
100 100 g choklad av valfri smak (se nedan)
1 1 st lime, skalet
skal av 1 lime
Ingredienser: White chocohip Ginger cookies
1 1 sats grundrecept med:
100 100 g vit choklad av god kvalitet
1 1 tumstor bit färsk ingefära

Gör så här

1. Grundrecept: Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget.

2. Vänd i vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt.

3. Hacka chokladen grovt och riv limeskalet, blanda i degen.

4. Rulla in kakdegen i plastfilm eller bakplåtspapper till en rulle (5 cm i diameter) och frys i cirka 30 min.

5. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och grädda kakorna på bakplåtspapper i 180 grader varmluft, cirka 10 minuter.

6. White chocohip Ginger cookies: Gör degen enligt grundreceptet, använd vit choklad och tillsätt färsk riven ingefära i smeten

7. Choco chip Coco cookies: Gör degen enligt grundreceptet, använd mörk choklad och tillsätt kokosflingor istället för havregryn i smeten.

8. Choco chip Peanut cookies: Gör degen enligt grundreceptet, använd mörk choklad och tillsätt grovt hackade jordnötter i smeten.

9. Choco chip Orange cookies: Gör degen enligt grundreceptet, använd mörk choklad och tillsätt kokosflingor istället för havregryn i smeten. Smaksätt med rivet skal från 2 apelsiner istället för 1 lime.


Bara att prova.

Kram på er


2010

Undra vad detta året har i sitt sköte. Kanske ett nytt jobb? Den som lever får se. En sak är säker, året som varit har gett mig otroligt mycket. Det ska bli spännande med en ny fas i livet. 
Årets sista dag firade vi hemma hos oss. Vi träffades redan klockan tre för att ha gott om tid. Efter kaffet började killarna laga till maten. På menyn stod det;

Förrätt: Blomkålssoppa med parmesanost, persilja och bacon
Huvudrätt: Lammstek kryddad med rosmarin, honung samt citron till det serverades potatispuré och sås
Efterrätt: Vitchokladmousse med nonstop till det hade vi ett dessertvin (mumma)

Jag måste säga att maten blev hur bra som helst. Vinet som Christian köpt var också väldigt gott. Kvällen var mycket trevlig. Tack mina vänner för det.

Tyvärr fick vi inte mycket sömn i natt. Axel vaknade när gästerna skulle gå han somnade om en stund för att vakna igen. Jag tror inte vi sovit mer 1-2 timmar i natt. Dagen idag har varit minst sagt seg. I morse hade Axel feber och han har haft det hela dagen det var väl därför han sov så dåligt. Vi hoppas verkligen på en bättre natt i natt. Jag ska snart lägga mig vi är helt slut.

Gott nytt år mina vänner.

Kram Anna