Resan i bilder del 2

image225

Detta är det senaste modet... Gjorde slag i saken och köpte mig det här hihi. Nej besök på Masjida Negara, moskén har plats för över 8000 människor, fantastisk var den

image226

Stationen, jag gillar bilden med tanke på de moderna husen i bakgrunden, kontrast.

 Riktningen mot Mekka

     image230
Stor och små ödlor

image231
Så stora myror att jag blev livrädd...

image232
image233
Apor fanns det gott om.

image234
Strandbaren värre kan man ha det...

Kram

Jubileum

5 år, tiden går så fort. Jag och Christian har varit ihop fem år idag, det ni. Kan knappt fatta att det är så lång tid. Det är en väldig tur att vi hittade varandra. Det har varit en underbar tid och jag vet att vi har många sådana år framför oss. Det gäller bara att ta hand om varandra så fixar resten sig. Tack Christian för att du finns, jag hade inte klarat mig utan dig...



Puss och Kram


Boktips någon?

Jag behöver boktips jag tänkte beställa böcker från adlibris. Jag läste ut tre böcker under resan som jag ger som tips till er.

Joyce Carol Oates: Våld. En mycket läsvärd bok, författaren använder en annorlunda berättarröst som gör att man som läsare upplever en unik inlevelse. Boken handlar om en mycket brutal gruppvåldtäkt och Teena, som offret heter, önskar att hon inte överlevt övergreppet. Teenas tolvåriga dotter blir vittne till brottet. Läs den...

Jilly Cooper: Guld och gröna skogar. En tjejbok skulle jag säga med några olika kärlekshistorier. Enkelt och skön läsning för avkoppling.

Coelho, Paulo: Veronika bestämmer sig för att dö.  En ung kvinna bestämmer sig för att ta sitt liv men det blir inte riktigt som hon har tänkt. Hon vaknar på ett sjukhus och får då beskedet att hon skadat sitt hjärta vid självmordsförsöket och endast har några dagar kvar att leva. Hon inser att varje ögonblick vi lever är resultatet av ett medvetet val mellan liv och död. Mycket bra bok.

Kram

Ovisshet

Efter att vi varit på semester är det nu dax att brutalt ryckas in i vardagen igen. Vad händer? Jo Anna börjar känna oron i kroppen igen. Hur ska det gå? Vad ska jag göra till hösten? Jag vet att jag ska försöka att inte ska oroa mig för sådant jag inte kan lösa själv. Men efter sex år på skolbänken vill jag ut i arbetslivet, testa mina nya vingar, bär de? Ta mina första stapplande steg och inte minst tjäna lite mer pengar.  Kanske spara till en "stor fest med ringar och en vit klänning" (hörde det på radion idag) eller varför inte en ny resa. Allt löser sig.... Hoppas jag. Orden når mina läppar men inte mitt inre.

Först ska jag arbeta till den 12 augusti på mitt vanliga sommarjobb, börjar på fredag och jobbar hela helgen. Ska bli kul att träffa alla igen. Idag ska jag ner till arbetsförmedlingen igen, får se hur det går. Jag känner mig lite trög när jag inte fattar hur det går till med a-kassa, fackförbund och allt där till. Det kan de säkert hjälpa mig med. Efter det ska jag dricka kaffe med Andersson och luncha med fröken Jonsson samt Andersson, ska bli kul att träffas. Jag har saknat er alla när jag varit iväg.

En stilla fråga vad har hänt med sommaren här hemma? Tänkte gott nu är det bara att sola på när man kommer hem, men icke, moln och regn : (. Sophie känner du till ngt bra solarie i H-stad ?*fnissar*.

Ha en fin dag.
 image222

Puss och Kram

Resan i bilder del 1

image211
Petronas Towers


image212
Utsikt från rummet i KL

image213
Jag läser guideboken i KL

image214

image215
Underbart. Här är "våra" bästa solstolar.

image216image217
Utsikten från vårt rum

image218

image219

image220

image221
 Vi upplevde många vackra solnedgångar.

Jag återkommer med fler bilder.

Kram Anna

Tillbaka i Halmstad

Känns alltid konstigt att komma hem efter en resa. Jag fryser inte kul, det var kallt här hemma. Vi landade halv sju i morse då hade vi varit på resande fot i 23 timmar och sen dröjde det ytterliggare några timmar innan vi kom hem till lägenheten. Vi är trötta men försöker hålla oss sysselsatta. Christian ska ju jobba imorgon och han måste ju kunna sova i natt, lika bra att vi håller oss vakna.  

 

När vi kom hem hade svärmor och svärfar köpt en blomma som skulle välkomna oss hem och de hade också köpt bröd och pålägg. Gulligt gjort tyckte vi. Vi bryggde en stor kanna kaffe och mumsade på goda mackor. Snart ska vi äta jordgubbar som också väntade på oss i kylskåpet, från det egna landet, inte dåligt. Det var inget vidare väder här ju. Fryser gör jag också : ).


Kram 

Nu tar vi oss till SWE

Hejsan

Var underbara semester lider mot sitt slut. Det kanns vemodigt att lamna Tioman men allt har sitt slut. Vi aker imorgon eftermiddag till Kuala Lumpur och stannar sedan dar over natten. Vi hinner med att sola och bada lite innan det ar dax att ta sig till flygplatsen. Imorgon tankte vi ta oss till China town for att gora fler fynd pa nattmarknaden.

Midsommarafton var bra men annorlunda. Vi drack nagra ol pa verandan och spelade kort, efter middagen gick vi ner till strand baren, kan det bli mysigare an att sitta vid havet med levande ljus och en god Pina Colada i handen? Som sagt det gar ingen nod pa oss inte. Hoppas ni alla har haft en bra midsommar trots daligt vader och att ni inte varit bakis idag. Vi syns snart.

Kram fran Anna och Christian

Utflykt

I dag har vi varit pa battur runt hela Tioman, det var ett ganska guppigt aventyr i en pa tok for liten bat. Vi ar omma i kroppen nu. Men vi fick se fantastiska korallrev, fiskar i alla mojliga former och farger vi traffade aven pa en haj. Vi fick ocksa uppleva ett vattenfall mitt i djunglen, dar var jag livradd for att se spindlar men vi klarade oss sa nar pa en liten en, dar fanns en lite flygande odla (uuhaa). Djurlivet ar som sagt helt otroligt vi har sett djur som vi inte visste existerade.

Vadret ar battre, vi har fatt nagra riktigt fina dagar pa stranden. Fast igar kvall nar vi at middag regnade det otroligt mycket. Efter middagen satt vi pa altanen och tittade pa blixtarna som lyste upp hela havet. Nu ska vi ta oss en varsin ol innan det ar dax for kvallsmat. Hoppas ni far en riktigt fin midsommar dar hemma.

Soliga kramar och pussar fran oss

Tioman Island

Hej

Nu har vi kommit till Tioman, och det ar underbart. En riktig paradis O med vit sand och klart vatten.  Problemet ar att vadret inte riktigt ar sa fint som vi forvantat oss, men det gor inget det ar varmt och vi kan bada och snorkla i alla fall. Maten ar god och relativt billig. Men internet ar inte sa billigt sa det blir inte sa manga inlagg. Christian ska gora ett dyk det blir kanske imorgon. Pa mandag ska vi pa massage det ar ju Spa ocksa pa hotellet riktigt lyxigt. Vi har redan sett en hel del konstiga djur. Vi har med andra ord inget att klaga pa.
Hoppas ni har det fint dar hemma.

Kram Anna och Christian


Onsdag

Hej

Oj lika svettigt idag. Vi gick cirka fem timmar pa dagen igar och cirka tva pa kvallen, sa idag har vi ont i hela kroppen bada tva. Idag har vi gatt lite mindre, vi har varit runt pa de stor shoppingcenterna vi hade kunnat handla hur mycket som helst, synd att vi inte har mer plats i vaskan. Igar kvall var vi pa nattmarknaden och vi gjorde tva fynd, Christian kopte en T-shirt for 30 kr och jag kopte en handvaska (vad annars?) Gucci och allt (kopia) for 120kr. Middagen var smakrik och ganska stark det gick at mycket ol : ).


Vi tankte lagga in bilder men det gick inte tog pa tok for lang tid. Ikvall ska vi packa for imorgon flyger vi till Tioman for bad och sol. Skont att fa vila fotterna.

Kram Anna och Christian


Semester

Hej...
Nu befinner vi oss i KL, svettigt kan jag meddela. Flygresan gick fint, jobbigt och vi var trotta igar nar vi kom till hotellet. Vi  hade varit pa resande fot i 24 h nar vi antligen fick lagga oss. Klockan ar 14.20 har nu och bara 8.00 hemma hos er. Idag har vi gatt runt i stan hela dagen och tittat pa sevardheter. Nu ar planen att ta det lite lungt pa rummet for att sedan ga ut och ata samt kanske shoppa lite.

Vi hade nog kunnat gora av med mycket pengar har. Hotellet hade konstig frukost med nuddlar och kycklingryta men som tur var hade de lite annan frukost ocksa. Imorgon ska vi ga och strosa i China Town for att se om vi hittar en av de mer kanda marknadsplatserna. Det ar en cool stad, men mycket trafik. Som tur ar har vi AC pa rummet sa vi slipper att svettas allt for mycket dar. Hoppas ni kan lasa vad jag skriver utan de viktiga prickarna...

Kram fran Anna och Christian

Frågor från Sophies blogg

1. Ta närmsta bok, och slå upp sidan 18, rad 4 - vad står där?
Lärarförbundet, Storgatan 31 (Din del, Halmstad, oddsen för det???)

2 Sträck ut din vänstra arm så långt du kan - vad rör du vid
Miniräknare

3. Vad var det senaste du såg på TV?

Morgontv med Tilde

4. Utan att se efter, gissa vad klockan är.

13.10

5. Titta nu på klockan. Vad är klockan egentligen?
13.22

6. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?
Lagar mat

7. När var du senast utomhus, och vad gjorde du?

Lämnade kissen till mina föräldrar

8. Vad tittade du på, innan du började svara på den här undersökningen?

På Sophies blogg

9. Vad har du på dig?
Linne och shorts

10. Drömde du någonting inatt? I så fall - vad?

Mardröm om en taxiresa med en äcklig taxigubbe och problem att ringa efter hjälp... (obehagligt)

11. När skrattade du senast?
När jag läste om Gittan och Annkis missförstånd

12. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?

En tavla, motivet är en röd gård och natur.

13. Har du sett något konstigt på sistone?
Nja inget jag kan komma på nu.

14. Vad tycker du om den här utmaningen?
Kul

15. Vilken var den senaste film du såg?
Mrs Doubtfire (igår)

16. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa?
Ett hus med utsikt över havet.

17. Berätta något om dig själv som folk inte känner till
.
Nja jag säger som Sophie pratar ju om det mesta. Kanske att jag är ganska hetsig i humöret kan se lugn ut men i själva verket vara stressad till tusen,

18. Om du kunde förändra EN sak i världen, utan att ta hänsyn till politik och skuldkänslor, vad skulle det vara?

Jag skulle vilja att alla männsikor och djur i världen skulle slippa lida.

19. Tycker du om att dansa?

Japp det är kul, till rätt musik

20. George Bush?
Ja vad ska jag säga? En farlig man som använder sin kunskap på fel sätt.

21. Föreställ dig att ditt förstfödda barn är en flicka? Vad får hon heta?

Jag vet faktiskt inte, jag funderar helt ärligt inte så mycket på sånt...

22. Om ditt första barn var en pojke, vad skulle han heta?
Se frågan över. (Hoppas bara att jag kan få barn....)

23. Skulle du någonsin överväga att bo utomlands?
Ja absolut bara jag får ha med mig katten och Christian

24. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till Pärleporten?
Stig på, många väntar på dig

25. Vilka fyra personer vill du ska svara på de här frågorna?
Vilka som det är roligt att läsa.

Söndag

174798-210 Idag är det ingen vanlig dag för det är Viktors födelsedag han fyller nio år. Han är en stor kille nu. Vi ska snart åka dit och uppvakta honom en stund innan det är dax att  börja den långa resan mot Malaysia. Jag ska försöka gå in på något internetcafe och uppdatera bloggen och kanske rent av lägga ut några bilder på vår resa. Hoppas ni alla får en bra midsommar.

Ha det gott och njut av livet, det ska vi göra.

Kram Anna

Resfeber

Nu är det nära... Väskan är packad.  Vissa kläder fick jag helt enkelt sålla bort, måste ju ha plats i väskan om vi kanske gör några fynd där borta på andra sidan globen. Känns overkligt att det snart är dax att åka. Delwin hoppade i resväskan så snart dem öppnades och ville helst inte hoppa ur. Han jamade ilsket på mig och försökte bita mig när jag skulle lyfta ur honom. Tillslut fick vi packat det vi ska.


image209
 
Idag har vi varit hos storebror och firat svägerskan som tagit examen. Det var varmt men det är synd att klaga. Härligt väder helt enkelt. Det bjöds på god mat och tårta. Ikväll firar jag och C med bubbel och sushi. Semster gott folk. Tänkte flytta ut på balkongen och njuta av vädret och svalkan som kommer på kvällen.

Kram Anna

Lata dagar

Borde kanske vara bekymrad men jag är bara lycklig. Allt kommer att lösa sig på ett eller annat sätt ingen ide att oror sig för sådant jag inte kan lösa. I morse steg jag upp med Christian, jag hojade ner till Brottet strax efter sju, för att simma i morgon solen. Det var jag knappast ensam om det var jag och cirka 200 stycken andra pensionärer (jag vet att jag inte är det ännu men känner mig som en ibland). Det var härligt trots att jag fick simma i sakta mak.

 

Har nu börjat plocka fram kläder inför resan, svårt att planera hur mycket vi behöver med oss. Oftast packar man ju ner för mycket. På Tioman Island ska jag ändå bara ha bikini på mig hela dagarna.

 

Snart bär det av ner till stranden med mor och far. Det är mysigt att ha lite kvalitets tid med dem. Ikväll är planen att grilla i Laxvik tillsammans med vännerna, ska bli härligt. Det blir grillat kött och sallad med nypotatis, gott?

           image208

Ha en skön dag..


Amos Oz

   En berättelse om kärlek och mörker.

Amos Oz är en av Israels främste författare och han är läst och älskad över stora delar av världen. I en lång rad romaner har han berättat om sin uppväxt och barndom i Israel, om kibbutzsystemet som han själv levde i under många år, om det judiska folkets öde och dröm om fristad på jorden, om den israeliska vardagen med dess muller av storpolitik i bakgrunden och om hoppet om fred och försoning. (källa Adlibris)

En bra bok enligt mig. Måste citera en sak som jag tyckte var fint som Amos Oz farfar sa om kvinnor:
Han hade alltid haft en dragning till kvinnor - alla kvinnor, både de vackra och de vars skönhet andra män var inkapabla att se. " Alla kvinnor är mycket vackra" förklarade farfar en gång " Alla utan undantag, det är bara männen som är blinda" log han. "Fullkomligt blinda. Vad ska man säga. Det ser bara sig själva och inte ens sig själva. "Blinda" (Oz ,2002:124). Fint sagt eller vad säger ni?

Kram kram

Snart bär det av....

Nu ni är resan nära : ). Jag längtar som en galning det ska bli så roligt. Idag är det verkligen sommar i Halmstad, de senaste dagarna har vi haft varmt men inte sol, men idag är det strålande sol. Jag började dagen med en rask morgonpromenad. Nu är jag påväg ner till stan, jag, Dora och Helen ska äta frukost ihop, mmm gott. Tanken är sen att  jag ska passa på att exponera huden för lite sol. Senare idag ska jag och Kristine iväg med våra klänningar,  vi behöver båda få dem insydda innan bröllopet. Spännande...

Ha en mysig dag.

Kram Anna


En försmak av sommaren

Igår var vi på utflykt med Kitte och Sophies buss. Vi grillade, drack kaffe och tog årets första dopp, det var faktiskt inte så kallt som jag trodde. Vilken dag så trevligt och mysigt.

image199


image200


image201



image202



image203


image204

Jag hade inga badkläder med mig men Kitte lånade ut sina : )




                  image206

                image205

Tack mina vänner för en underbar eftermiddag och kväll.

Kram Anna




Examensdagen

image189

Sophie och Kitte hämtade mig och Frida klockan åtta med bussen

image190
image191

Frukost hos Dora

image192
Här är vi i skolan för sista gången med våra diplom i handen

image193
Skål för oss


Några av de fina presenterna jag fick =)


image198
Jaha ni kan ju själva förstå hur svårt det är att gör något vid datorn. Kissen är inte i vägen, nej då hur kan ni tro det? Dessutom envisas han med att bita i mina fingrar när jag försöker skriva. Så är det att ha katt....

Tack alla, för examensdagen.
Kram Anna


Lite segt idag

Upprymdhet, sorgsenhet, berusning, glädje, ömhet, värme och kärlek sammanfattning av min examensdag.

Den blev väldigt lyckad. Vi började med frukort hos Dora men bubbel och jordgubbar.

Ceremonin på skolan var högtidlig. Efter var vi hos mamma och pappa, vi åt mat skålade och mös. Vilka fin presenter jag fick, Spa på tylösand, Hanna muggar från Rörstrand, teaterbesök, halsband från Efva Attling, Mine tallrikar, pengar, underbara skålar från Marimekko för att nämna lite (det kommer bilder). På kvällen var vi ute och åt och sedan gick vi vidare till Helen och kvällen slutade med dans på Lilla Helvetet. För att summera en lyckad dag. Tack alla vänner och familjen för de fina presenterna och för att ni ville komma och fira ihop med mig.

Puss och Kram


1 juni

Hej mina vänner

Det blev som jag trodde. Först så är det så mycket att göra och jag stressade nästan livet av mig. Nu är det tomt och konstigt, vad ska jag göra nu? Svårt att varva ner men jag vet att jag behöver det ,så jag tvingar mig själv att bara ta de lugnt. Idag har jag varit och tränat och sedan har jag städat lite här hemma. Christian ska ut med jobbet ikväll så det är bara jag och Korven, undra vad vi ska hitta på? Jag får väl laga till någon god mat och hänga framför tv:n.

image187Just nu dricker jag kaffe och fantiserar om en god hembakt bulle, men jag får helt enkelt nöja mig med en slät kopp.

Igår följde jag med Kickan när hon provade brudklänningen, jag fick ju hejda mig så att jag inte tog till lipen inne i affären, oj så vackert. Jag fattar inte det. Hon ska blir fru Englund. Så snygg hon kommer att vara helt otroligt. Vita kallor blir buketten, fint.

image188

Ha en fortsatt trevlig fredag.

Kram Anna